362—“İlim Çin’de de olsa talep edin!”

Bu Hadisi Beyhaki, Hatip, İbn Abdilberr, Deylemi ve diğerleri Enes’ten rivayet etmişlerdir. Zayıf bir hadistir. Hatta İbn Hibban, batıl-uydurma demiştir. İbn Cevzi onu mevzuatında bahsetmiştir. Bezzar, Ebu Atike bu söz hakkında şöyle demektedir. “Ebu Atike tanınmamaktadır ve nereli olduğu da bilinmemektedir. Bu nedenle bu hadisin aslı yoktur. Beyhaki de: Bu metni meşhur, isnadları zayıf bir hadistir. Bu hadisin sabit olduğunu gösteren bir isnad bilmiyorum.

Bazı Raviler de “İlim talep edin! Çünkü ilim talep etmek her Müslümana farzdı” hadisini bildirerek onun Hasen hadis olduğunu söylemiştir.

363—“Düşmanlarının en azılı olanı içinde ki nefsindir.”

Beyhaki bunu Ez Zühd adlı eserinde zayıf bir isnadla rivayet etmektedir. Çoğu insanın dilinde bu hadis, “İki düşmanından en azılı olanı, iki yanının arasında ki nefsindir” şeklinde bulunmaktadır. Ne var ki Hadisin bu lafızla da aslı yoktur.

Iraki, bu rivayetin isnadında yer alan Muhammed b. Abdurrahman b. Gazvan hakkında yalancılardan biri” demektedir. Ayrıca raviler arasında zayıf ve metruk kişilerde vardır. Bu itibarlı bu hadisi uydurma sayanlar olmuştur. Bak. Elbani Silsiletül Ehadisiz zaife.

364—“Ölülerinize Yasin okuyun!

Bu hadisi Ebu Davud ve Nesai, Ma’kil b. Yesar’dan merfu olarak rivayet etmiştir. İbn Hibban da sahih saymıştır. Ayrıca “Ölüleriniz’den” kasıt, ölmek üzere olanlarınızdır” demektedir.

Hadis tenkit otoritelerinden olan İbn’ül Kattan bu hadisin illet olarak üç şey saymaktadır: İzdırap, mevkuf oluşu ve İsnadda ki Ebu Osman ve babasının meçhul kimseler olması. Ayrıca Darakutni’nin bu hadis ile ilgili şöyle dediği nakledilir: “Bu isnad zayıf bir hadis olup metni de meçhuldür. Bu hususta sahih olan hiçbir hadis yoktur. Ayrıca hadisin zayıf olduğu için bakınız: Elbani Silsiletül Ehadisüz Zaife.

İçinde ölülerden bahsedilmeyip, “Sağ olanları uyarmak için” gönderildiği bildirilen Kur’an’ın bu sure de ölülere okunma nedeni bu günde anlaşlmamıştır.

365—“Gariplere değer verin. Zira onların kıyamet günü şefaat hakkı vardır. Belki de onların şefaatiyle kurtulursunuz.”

Bu hadisin çeşitli şekillerde rivayetleri vardır, fakat bu hadis İbn’l Garsın dediği gibi zayıftır. Sahavi de bu hususta ki rivayetlerin hiç birinin sahih olmadığını, batıl olduğunu belirtmektedir.

Kur’an da Kimsenin ahirette, hesap günün de şefaat edemeyeceğini bildire onlarca ayet olmasına rağmen, üç tane ayette “İlla biiznih” kelimesinden çıkarım yapanlar şefaati öyle genişlemişler ki saymakla bitirmek mümkün değildir. Peygamber Efendimizin kızı Fatıma’ya, “Kendini Allah’ın elinden satın al, seni bende kurtaramam” dediği bilindiği halde velilere, şeyhlere, şehitlere, kaza da ölenlere, yangında ölenlere, doğumda ölenlere, çocukken ölenlere daha bir çoklarıyla beraber bir de gariplere şefaat hakkı verilmesi anlaşılması mümkün olmayan şeylerdendir.