KABİR AZABI VAR MI?

Nitekim buyurulmuştur:

307—“Bütün insanlar helak olmuşlardır, ancak âlimler müstesnadır. Âlimlerinde hepsi helak olmuştur. Ancak ilmiyle amel edenler müstesna. İlmiyle amel edenler de helak olmuştur. Ancak ihlasla amel edenler müstesna. Ancak ihlas sahipleri de büyük tehlike içindedir.”

Gazali İhyasına bu sözü yazdıktan iki asır sonra Hafız Iraki, bu sözün hadis olmadığını, Sehl et Tüsteri’nin sözü olduğunu açıklıyor.

Yüce Allah Kur’an’ı Keriminde Âlimleri, ihlasla amel eden salih kişileri övmüş ve onları cennete koyacağını bildirmiştir. Hâlbuki bu sözü söyleyen kişinin, sanki insanları cehenneme göndermek gibi bir ısrarının olduğu görülüyor.

Yine Allah’ın Resulü buyurdu:

308—“Bu ümmetin en hayırlısı fakirlerdir. Cennetin ilk yatanları zaiflerdir.” Yine buyurdu: Benim iki sanatım vardır. Kim ki onların ikisini severse, beni de sevmiş olur. Kim onlara buğz ederse, muhakkak bana da buğz etmiş olur. Onlar: Fakirlik ve cihattır.”

Bu sözün de hadis olma ihtimali yok. Fakirliğin ve cihadın Allah’ü Teâlâ’nın sanatı olarak gösterilmesi yanlış bir ifade tarzı olarak görülüyor. İmam Iraki, bu sözlerinde hadis olduğuna rastlamadım” diyor.

Cenab-ı Hak, İsmail’e haber göndererek şöyle buyurdu: İsmail (a.s.) onlar kimlerdir” diye sordu: Cenab-ı Hak:

309—“Beni kalpleri kırılmışların yanında ara! Allah’ın Resulü yine buyurdu: Fakir razı olduğu zaman, ondan daha faziletlisi yoktur.”

Fakırları ve fakirliği övmek için uydurulan hadislerin çoğu tasavvufçuların uydurduğu sözlerdir. Çünkü fakir insanlar müritliğe en iyi namzetlerdir. Dünyadan umudunu kesmiş, fakirliğin pençesinde ezilen insanları tarikat hizmetine çekip karın tokluğuna çalıştırmak tekkeler için bulunmaz fırsatlardır.

Yine Tasavvuf ehlinin ürettiği, birbirine zıt iki mana oluşturan şu iki sözde tasavvuf kitaplarında Hadis olarak geçmektedir: “Fakirlik övüncümdür.” Ve “Fakirlik öyle oldu ki, az kaldı kâfirlik olacaktı.” Bu iki sözden birinin hadis olması mümkün değildir. Peygamberin iftihar ettiği fakirlik insanı küfre götürmez ve böyle sözde hadis olmaz. Zaten imam Iraki, yukarıda ki sözün hadis kitaplarında bulunmadığını bildirmiştir.

Dilencilik hakkındaki bu hadis de dikkat çekicidir:

310—“Halktan dilenmek fahiş (Çok çirkin) hareketlerdendir. Fahiş hareketlerden de dilenmekten başkası helal kılınmamıştır.”

Bir söz içinde mana açısından birbirine zıt iki cümle: Gazali İhya da bu sözü hadis olarak yazdıktan sonra şu izahı yapmıştır: “Dikkat edersen Allah’ın Resulü dilenciliği nasıl fahişlerden saymıştır. Hâlbuki fahişin ancak zaruretten dolayı mubah olacağı gizli değildir. Nitekim boğazına lokma tıkanmış ve yanında şaraptan başka içecek bir madde bulunmayan bir kimse için, şarabın (lokmayı indirecek kadar) mubah olması gibi.” Ne örnek olmuş ama.