MERYEM SURESİ-52-
MERYEM SURESİ-52-
Cemal Külünkoğlu Meali
Kitapta (Kur'an'da) İsmail (hakkında anlattıklarımızı da) hatırla! Şüphesiz o, sözünde duran bir kimse idi. O da vahiy yoluyla haber alan elçilerden biriydi.
Cemal Külünkoğlu Meali
Meryem Suresi 54. Ayet Açıklaması
Bkz. 37/102
Hz. İbrahim’in oğlu olan Hz. İsmail’in en bilinen özelliği zemzem suyu ve babası ile yaşadığı adaklık durumudur. Adaklık mevzusunda babasının gördüğü rüyaya karşı kararlı tutumuna verdiği tepki ile Allah’a teslimiyetin örnek şahsiyetlerinden olmuştur.
Muhammed Esed Meali
VE BU KİTAPTA İsmail’i de an. Doğrusu, o da her zaman sözünde duran biriydi; bir elçi, bir nebiydi.
Muhammed Esed Meali
Meryem Suresi 54. Ayet Açıklaması
Hz. İbrahim’in Hz. İshâk kolundan gelen Hz. Musa’dan söz edildikten sonra, Hz. İbrahim’in ilk oğlu ve “kuzey” Arap boylarının ve dolayısıyla Kureyş kabilesinin bir mensubu olarak, Muhammed (s)’in atası olan Hz. İsmail’e dikkat çekiliyor.
Mahmut Kısa Meali
Bu Kitapta, İsmail’i de örnek bir şahsiyet olarak gündeme getir; gerçekten o, verdiği söze son derece bağlı biriydi ve tarafımızdan seçilerek gönderilmiş bir Peygamberdi.
KUR’AN DA KUR’AN’I KİTAP
OLARAK ANLATAN AYETLER:
MERYEM SURESİ-53-
Cemal Külünkoğlu Meali
Kitapta (Kur'an'da) İdris (hakkında anlattıklarımızı da) hatırla! O son derece doğru sözlü ve dürüst bir nebi idi.
Cemal Külünkoğlu Meali
Meryem Suresi 56. Ayet Açıklaması
Hz. İdris, Hz. Şit’in oğludur. Hz. Adem'in altıncı kuşaktan torunudur. Kur’an’a göre İnsanoğluna Allah tarafından gönderilen üçüncü peygamberdir. Allah ona otuz sahife vermiştir. Kābiloğullarına peygamber olarak gönderilmiş, kavminden Allah’a itaat etmelerini, şeytana karşı çıkmalarını istemiş, fakat kavmi onu dinlememiştir.
Bu ayetlerde Hz. İbrahim’in doğruluğu ve ödünsüzlüğü, Hz. Musa’nın mücadelesi ve sabrı, Hz. İsmail’in özünün sözünün bir olması ve sadakati, Hz. İdris’in vefası ve dürüstlüğü gibi daha pek çok güzel vasıfları hatırlatılarak inananlara ahlâkî anlamda mesaj veriliyor.
Muhammed Esed Meali VE BU KİTAPTA İdris’i de an. ⁴¹ O da özü sözü doğru olan biriydi; bir nebiydi.
Muhammed Esed Meali
Meryem Suresi 56. Ayet Açıklaması
41 Klasik müfessirlerden ekseriyeti, Kur’an’da 21:85’de bir kere daha ismi geçen İdris Peygamber’i Tevrat’ta (Tekvîn, v, 18-19 ve 21-24) bahsi geçen Hanok’la (Enoch) özdeşleştirmektedirler. Ne var ki, bütünüyle tahmine dayanan bu görüş herhangi bir delille desteklenmemiştir. Bazı modern Kur’an müfessirleri ise İdris isminin Osiris’in Araplaşmış biçimi olduğu görüşünü ileri sürmektedirler. (Osiris, eski Mısır dilindeki As-ar ya da Us-ar isminin eski Yunan dilindeki versiyonudur.) Bu görüşte olanlar, bu isimle anılan kişinin, eski Mısırlılarca sonradan tanrılaştırılan bilge bir kral ya da peygamber olduğunu söylemektedirler (karş. Merâğî XVI, 64 ve Seyyid Kutub, Fî Zilâli’l-Kur’ân, Kahire t.y. cild. XVI, 44); ne var ki, bu, ciddiye alınmak için biraz fazla zorlama bir yorum olarak gözükmektedir. Sonuç olarak, ilk Kur’an müfessirlerinden bazıları (Abdullah İbni Mes‘ûd, Katâde, ‘İkrime ve Dehhâk) “İdris”in İlyas Peygamber’in (Tevrat’ta İlya (Elijah) olarak geçmektedir; bu konuda bkz. 37:123 hk. 48. not) başka bir ismi olduğunu söylemişlerdir ki bizce bu son derece makuldür.
Mustafa İslamoğlu Meali
BU kitapta İdris’i de gündeme taşı! Elbet o da doğruluk ve dürüstlük abidesiydi, (yani) bir nebiydi.
Mustafa İslamoğlu Meali
Meryem Suresi 56. Ayet Açıklaması
İdris ismi Kur’an’da bir kez daha (21:85) geçer. İbn Mes’ud, İbn Abbas, Mücahid ve Dahhâk bu ismin Sâffât 123’te geçen İlyas nebinin diğer bir adı olduğu yorumunu yapmışlardır. 58. âyette “Âdem’in neslinden” denilmesi, Hz. İdris’in çok daha erken dönemde yaşamış bir peygamber olduğu anlamına gelir. “İdris İlyas’tır” sonucunu üreten klasik yorumlara dayalı “yeniden doğuş” söylemi de mesnetsizdir. Bu yorumlar onun Eski Ahid’deki Hanok’la özdeşleştirilmesinden kaynaklanmıştır. İdris ismi “ders, öğrenim, bilgi”ye delâlet eder. Bazı çağdaş müfessirler Mısırlılarca sonradan tanrılaştırılan bilge kişi Osiris’in Arapçalaşmış şekli olduğu görüşündedirler. Kadim hikmetin babası olarak bilinen Hermes’in (trismegistos) Hz. İdris olduğu yorumlarını ismin delâleti de doğrular gibidir. Bir sonraki âyetteki yüce konum da, Hz. İdris’in hikmetin babası oluşunu teyit eder. Taberî Tarih’inde Allah Rasûlü’nden “kalemi ilk yontanın İdris nebi” olduğuna dair bir rivayet nakleder (I, 174). Allah en doğrusunu bilir.
Çevirimizin gerekçesi için bkz: Âyet 41, not 49.
Suat Yıldırım Meali
Meryem Suresi 56. Ayet Açıklaması
İdris’in asıl adı Uhnuh (Enoch) olup, Nuh (a.s.)’ın 3. batın dedesidir. Rivâyete göre, kendinden önceki insanlar deri giyinirken o elbise dikmeye başlamış ve giymiştir. Ona 30 sahife indirilmiştir. Kalemle ilkyazı yazan, yıldızlar ve hesap ilmi ile ilk meşgul olan odur.