Müddessir / 43الْمُصَلّ۪ينَۙ: l-musallîn(e)namaz kılanlar- 

“Çünkübiz,” diye cevap verecekler, “namaz kılanlardan değildik! Türlü bahanelerle namazı terk ederdik. Bedenî ve bireysel hayatımızda Allah’ın tek rab ve ilâh oluşuna teslim olmazdık ve hak ile bâtılın mücâdelesinde müminler safında yerimizi almazdık!”

Bu ayete yorum yapanların çoğu bu suresin nazil olduğu zaman henüz namaz farz olmamıştı. O nedenle Musallin” kelimesine namaz manası verilmez demişlerdir. Hâlbuki dünyada dört şeyi yapmayanlara ahirette azap edileceği bildiriliyor. Ve size niye azap ediliyor” diye soranlara da:

Biz namaz kılanlardan değildik. Yoksulu da doyurmazdık. ve kendilerini günaha kaptıran [diğer] günahkarlar ile birlikte günaha dalmıştık; Hesap gününü de yalan sayardık.” (Müddessir 43-44-45,46)

Ayetlerin manasından da anlaşılan o dur ki: İnanan ve inanmayan insanların ömrünün her döneminde yaptığı veya yapmadığı fiillerden dolayı azap veya mükâfat verilecektir. Yine de Meal yazan Hocalardan Emrah Demiryent’in yorumunu yazıyorum.

Emrah Demiryent Meali
Müddessir Suresi 43. Ayet Açıklaması

Bu âyet-i kerîmelerde, kâfirlerin de furûî hususlar olan namaz ve zekât gibi konulardan ötürü hesaba çekileceklerine delil vardır. Kâfirleri, ebedî cehennem azabına düçar eden sebep, îmân etmemeleridir. Ancak onlar ayrıca kılmadıkları için namazdan ve vermedikleri için zekâttan da sorumlu tutulacak ve bunlar için de azâba düçar olacaklardır.

Kıyâme / 31صَلّٰىۙ: sallâ-namaz da kılmadı. “[Artık son pişmanlık fayda etmez: ] çünkü [yaşadığı sürece] hakikati kabul etmedi ve [aydınlığa kavuşmak için] namaz kılmadı.

Mustafa İslamoğlu Meali
Kıyâme Suresi 31. Ayet Açıklaması


Lafzen: “Na Mustafa İslamoğlu Meali
Kıyâme Suresi 31. Ayet Açıklaması

Lafzen: “Namaz kılmamıştı”. Burada namaz, bir sonraki âyette gelen “sırt dönmenin” mukabilidir ve “yönünü Allah’a dönmedi” vurgusu taşır.”

İsmail Yakıt
Kıyâme Suresi 31. Ayet Açıklaması

“Sallâ” fiili, yaygın anlamıyla “namaz kılmak” demektir. Ancak sûrenin ilk dönemlerde geldiğini dikkate alırsak, bu anlamı vermemiz zor olur. Maturidî bu kelimeye bu ayette “Ne de boyun eğdi” anlamını vermiştir. Biz de kelimenin etimolojisinden hareketle semantik olarak yukarıdaki manayı verdik.

Ahmet Varol Meali
Kıyâme Suresi 31. Ayet Açıklaması

31-35.İbnu Cerir`in Abdullah bin Abbas (r.a.)`tan rivayet ettiğine göre bu ayeti kerimeler Ebu Cehl hakkında indirilmiştir.
Tefsirlerde bildirildiğine göre Ebu Cehl, Resulullah (a.s.)`ı inkâr etmesiyle övünüyor, inkârcıların başını çekmesinden dolayı büyükleniyor ve küfrünü sırf inadından dolayı sürdürüyordu. Yüce Allah da onun hakkında böyle buyurdu.