Önceki yazımızda devamı olacağını duyduğumuz uydurma hadis meselesini önemine binaen biraz daha açmak istiyorum. Uydurulan hadislerin manalarında itiraz edilmeyecek doğrultuda anlamlar olabilir. Mesela “ilim Çin’de de olsa arayınız” sözü manası itibari ile itiraz edilmeyecek güzel bir sözdür ama peygamber efendimizin sözü değildir. Peygamber efendimizin sözü olmayan bir kibarı kelamı veya başkasının sözünü onun sözü gibi zikretmek, yaymak veya yayınlamak en hafifinden peygamber efendimize ve hatta cenabı Allah’a iftira etmek olur. Çünkü ilahi hadis veya hadisi Kutsi olarak manası itibari ile yüce Allah’tan söz olarak ise peygamber efendimizden rivayet edilen Kutsi hadislerde de uydurma olanlar mevcuttur. Yüce Allah kuran-ı keriminde “yalan sözü Allah’a iftira edenlerden daha zalim kim olabilir” buyurmakta bu tür yalan sözleri Allah’a ve peygamberine yakıştırmaları en zalim insan olarak bildirilmektedir.

     İşin dikkat çeken tarafı bu tür uydurma hadislerin tasavvuf önderlerinin kitaplarında dolu olmasıdır. Örnek olarak zikredecek olursak hicri 243’ler de yaşayan ve babasından kalan 70 bin dinarlık büyük mirası baban küfür ehlidir, onun mirasını kabul etmem diyerek reddeden takva ehli Haris Elmuhasibi de bunlardan biridir. Erriaye isimli eserine koyduğu mevzu hadisler şunlardır.

  1-)Ölüm acısının zerresi dağların üzerine konulmuş olsaydı onların hepsi erir giderdi.

  2-)Ameli ile mürailik yapanın daha önceki amelleri boşa gider.

  3-)Cennettekiler üç gruptur, iyilikte bulunanlar, bunları sevenler ve onlara kötülük etmeyenlerdir.

Hicri 320 de yaşayan ve Hatemül evliya fikrini ilk ortaya atan yani nasıl ki peygamberlerin sonuncusu Hz. Muhammed dir. Evliyanın sonuncusu da olmalı diyerek kendinden sonra gelenlerin ben son veliyim diye sahiplendikleri fikrin sahibi Hâkim Tirmizide eserine uydurma hadis koyanlardandır. Günümüz sofularından birçoğu bu anlayışa sahip çıkmış kendisinin son veli olduğunu iddia etmiştir. Hızır’la görüşüp ondan ders aldığını söyleyen Hakim Tirmizi hamallık yaparak, yalın ayak dolaşarak nefse ağır gelen işleri yapmış Melamiliğin öncüsü olmuş bidat karlıkla ve peygamberlik iddiasıyla suçlanmıştır. Kendi ideolojisini yansıtan Hatemül evliya isimli kitabındaki uydurma hadislerden birkaç tanesi şunlardır;

 1-)Ebubekir -RA- namazının ve orucunun çokluğu sebebiyle değil kalbindeki sır nedeni ile size üstün olmuştur.

 2-)Ümmetim arasında kırk sıddık sürekli bulunur. Onlardan biri ölürse

Allah onun yerine birini bedel kılar, onlardan otuzu Hz. İbrahim’in kalbi üzerindedir.

 3-)Ümmetin abdalları cennete ne namaz, ne de oruç çokluğu ile girer, ancak kalp selameti, gönül cömertliği, ahlak güzelliği ve Müslümanlara merhameti ile girer.

 4-)On iki Nebi benim ümmetimden olmayı temenni edecek.