CHP Genel Başkan Yardımcısı Ulaş Karasu, Türkiye’nin Avrupa’daki hava trafik hizmeti sağlayıcıları arasında ikinci sırada yer almasına rağmen, havayolu şirketlerinin ödediği ücretlerin oldukça düşük olduğunu ifade etti. Karasu, seyri sefer hizmetlerinin maliyetinin Eurocontrol tarafından karşılandığını, ancak personel maaşlarının düşük tutulduğunu belirterek, bu durumun Türkiye’nin kayıplarına neden olduğunu söyledi.
"Seyrüsefer Personelinin Maaşı Düşük, Gelir Eksik"
Karasu, yaptığı açıklamada, Türkiye’nin havacılık sektörü için kritik öneme sahip olan seyir hizmetlerinin finansmanının Eurocontrol tarafından sağlandığını ancak personel maaşlarının düşük tutulduğu için bu gelirin yeterli olmadığını belirtti. “Personelin maaşını Eurocontrol ödemesiyle karşılamaya çalışıyorsunuz, diğer gelirleri ise Hazine’ye aktarıyorsunuz. Bu durum, aynı işleri yapan personeli birbirine düşman ediyor,” dedi.
Yeni Düzenleme ile Personel Performansına Dayalı Ödeme Sistemi Getiriliyor
Meclis’te görüşülen Gençlik ve Spor Hizmetleri Kanunu ve Bazı Kanunlar ile Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Teklif’te, Eurocontrol'den alınacak daha fazla ödeme ile personel maliyetlerinin azaltılması amaçlanıyor. Karasu, teklifin içinde yer alan prim ödemesi düzenlemelerinin havacılık personelinin maaşları arasındaki uçurumu artıracağını ve bu durumun iş barışını bozacağını savundu.
Fransa ile Karşılaştırma: Türkiye'nin Maliyeti Yarım
Karasu, Türkiye ile Fransa’nın uçuş sayılarının benzer olduğunu ancak Fransa’nın bildirdiği maliyetin 1.5 milyar Euro olduğu halde, Türkiye’nin maliyetinin yalnızca 650 milyon Euro olduğunu belirtti. “Fransa’da personel maliyetleri toplamda yüzde 60, bizde ise bu oran yüzde 32. Bu büyük farkı yıllarca görmezden geldiniz ve havayolu şirketlerinin ödediği seyrüsefer hizmet bedelleri çok düşük kaldı,” dedi.
"Maaş Uçurumları ve İş Barışı"
DHMİ’nin gelirlerinin büyük bir kısmının terminal hizmetlerinden geldiğini belirten Karasu, “Siz personelin maaşını Eurocontrol ücreti ile ödemeye çalışıyorsunuz, diğer gelirleri ise Hazine’ye aktarıyorsunuz. Böyle olunca çalışanlar arasında ciddi maaş farkları oluşuyor ve bu durum iş barışını bozuyor,” şeklinde konuştu.
THY Genel Müdürü Maaşı ile Çalışan Maaşları Arasındaki Uçurum Eleştirildi
Karasu, Türkiye Cumhuriyeti’nde yoksulluk sınırının 70 bin liraya dayandığını hatırlatarak, THY Genel Müdürü gibi yüksek maaşlar ile düşük maaşlar arasındaki uçurumu eleştirdi. “Bu uçurum kabul edilemez. Çalışanların maaşları dünya standartlarına çekilmeli,” dedi.
"Düşük Maaşlar, Performans Sorunlarına Yol Açacak"
Seyrüsefer personelinin maaşlarının düşük tutulmasının, iş gücü verimliliğini ve uçuş emniyetini tehlikeye atabileceğini vurgulayan Karasu, “Bu düşük maaşlar, performans sorunlarına yol açacak ve bunun vebali yönetimdekilerin boynunda olacaktır,” şeklinde konuştu.
"Hukuk Devleti İlkelerine Aykırı"
Karasu, DHMİ’deki elektrik ve elektronik personelinin tazminat oranlarının değiştirilmesiyle ilgili Danıştay’ın kararının uygulanmadığını belirterek, “Türkiye Cumhuriyeti bir hukuk devleti değil mi? Neden uygulanmıyor?” diye sordu.
Yeni Ödeme Düzenlemesi Eleştirildi
Teklifteki performansa dayalı ödeme sistemi ile ilgili olarak Karasu, “Ücretli izin, doğum izni, bayram izinleri gibi durumlarda ödeme yapılmaması adil değil. Bu düzenleme insani bile değil,” ifadelerini kullandı.