Sivas Haberleri
SİVAS
00:00:00
Öğle vaktine kalan
Sivas
Hafif yağmur
5°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
38,1600 %0.08
43,7607 %0
Ara
Sivas Memleket GÜNDEM CHP Genel Başkan Yardımcısı Ulaş Karasu: "ÖNCE BU KARADELİKLERİ KAPATIN"

CHP Genel Başkan Yardımcısı Ulaş Karasu: "ÖNCE BU KARADELİKLERİ KAPATIN"

DHMİ'nin 2023 Faaliyet Raporu, Kamu Özel İşbirliği (KÖİ) projelerinde yolcu garantilerinin tutturulamaması nedeniyle toplam 199, 7 milyon Euro (yaklaşık 6 milyar 949 milyon TL) ödendiğini gösterdi.

DHMİ'nin 2023 Faaliyet Raporu, Kamu Özel İşbirliği (KÖİ) projelerinde yolcu garantilerinin tutturulamaması nedeniyle toplam 199, 7 milyon Euro (yaklaşık 6 milyar 949 milyon TL) ödendiğini gösterdi.

CHP Genel Başkan Yardımcısı ve Sivas Milletvekili Ulaş Karasu, "Kamuda tasarruf istiyorsanız, Hazine'yi ipotek altına alan bu karadelikleri kapatın. Kur garantili geçiş ücretlerini, döviz kuru üzerinden verdiğiniz garantileri bir an önce Türk Lirası'na dönüştürün" dedi.

DHMİ'nin 2023 Faaliyet Raporu, Kamu Özel İşbirliği (KÖİ) projelerinde yolcu garantilerinin tutturulamaması nedeniyle toplam 199, 7 milyon Euro (yaklaşık 6 milyar 949 milyon TL) ödendiğini gösterdi. CHP Genel Başkan Yardımcısı Ulaş Karasu, "Tasarruf etmek istiyorsanız önce, Hazine'yi ipotek altına alan bu karadelikleri kapatın. Kur garantili geçiş ücretlerini, verdiğiniz garantileri bir an önce Türk Lirası'na dönüştürün" dedi.

PLANSIZLIK ŞİRKETLERİ UÇURUYOR

İktidarın açıkladığı kamuda tasarruf paketi gündemdeki yerini korurken, KÖİ modeliyle yapılan yatırımlarda şirketlere taahhüt edilen geçiş garantilerine ulaşılamaması hazinede büyük bir yük oluşturmaya devam ediyor. DHMİ'nin yayınladığı 2023 yılı faaliyet raporu, yolcu garantileri nedeniyle geçen yıl sonu itibarıyla, garanti altında gerçekleşmeler nedeniyle firmalara tam 199, 7 milyon Euro (yaklaşık 6 milyar 949 milyon TL) ödeme yapıldığını ortaya koydu. Raporda bu durum "Genel Müdürlüğümüzce gerçekleştirilen YİD Projelerinde verilen yolcu garantileri nedeniyle 2023 yıl sonu itibarıyla özel sektör tarafından kuruluşumuza 544, 8 Milyon Euro ödeme gerçekleşmiş olup garanti altı gerçekleşmeler nedeniyle özel sektöre 199, 7 Milyon Euro ödeme yapılmıştır" ifadeleriyle yansıdı.

ÖNCE BU KARADELİKLER KAPANMALI

"Bütçeden beş kuruş çıkmayacak" denilerek hayata geçirilen bu ve benzeri yatırımların yükünü vatandaşın sırtladığını belirten CHP Genel Başkan Yardımcısı Karasu, kamuda tasarruf isteniyorsa önceliğin bu yatırımların kur garantili geçiş ücretlerine ve garantilerine verilmesine işaret etti. Döviz üzerinden araç, yolcu ve hasta garantisi verilen projelerin yükünün, her geçen gün ağırlaştığını vurgulayan Karasu, 2024 Bütçe verilerine göre 2024-2026 döneminde yıllık ortalama kurlarla; bakanlığın ve Karayolları Genel Müdürlüğü'nün döviz garantili projeler için yaklaşık 9 milyar dolar ödeme yapacağını belirtti. Karasu, "Bütün vatandaşlarımızın geliri ve satın alma gücü düşerken, döviz üzerinden verilen garantilerin yükü ise artıyor. Esnaf işyerini siftahsız kapatırken, vatandaştan tasarruf istenirken döviz garantili projelerde geçilmeyen köprü, kullanılmayan yol, uçak inmeyen hava

alanı için milyarlarca TL ödeniyor. Biz vatandaşlarımızın ihtiyaçlarına uygun, çevreye duyarlı ve bilimsel ölçütlerle yapılan hiçbir projeye karşı değiliz. Biz, döviz kuru üzerinden verilen garantilere karşıyız. O nedenle, döviz kuru üzerinden verilen garantilerin bir an önce Türk Lirası'na dönüştürmesi gerekiyor. Tasarruf edilmesi isteniyorsa Hazine'yi ipotek altına alan bu karadeliklerin bir an önce kapatılması gerekiyor. Kur garantili geçiş ücretlerin, döviz kuru üzerinden verilen garantileri bir an önce Türk Lirası'na dönüştürülmesi gerekiyor" diye konuştu.

MECLİS GÜNDEMİNDE

Karasu, KÖİ modeli ve YİD projelerine ilişkin uygulama sözleşmelerle ilgili kamuoyunda çok iddia bulunduğunu hatırlatarak, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu'nun yanıtlaması talebiyle soru önergesi de verdi. Karasu, önergesinde özetle şu sorularına yanıt verilmesini talep etti:

- 2002 yılından, önergenin yanıtlandığı tarihe kadar olan dönemde bakanlığınızın Yap-İşlet-Devret (YİD) ya da Yap İşlet (Yİ) modeliyle gerçekleştirdiği yatırımlar nelerdir? Bu yatırımlardan otoyol, köprü, havaalanı ve tünellerin yapımını üstlenen özel firmalar tarafından bakanlığınıza bildirilen yapım maliyetinin tutarı nedir?

- Bu yatırımların havaalanı, otoyol, köprü ve tünellerin her biri ayrı ayrı gösterilmek üzere, söz konusu yatırımın hizmete girdiği tarih, sözleşmenin yürürlüğe girdiği tarih, işletim süresi ve araç geçiş/yolcu sayısına bağlı ödeme garantisi verilen projeler hangileridir?

- Bu projelerin, sözleşmesinin başladığı tarihten önergenin yanıtlandığı tarihe kadar devletin işletmeci firmalara garanti verdiği araç geçiş/yolcu sayıları ne kadardır? Önergenin yanıtlandığı tarihe kadar gerçekleşen araç geçiş sayıları nedir?

- Her bir yatırım ayrı ayrı gösterilmek üzere, yıllık araç geçiş/yolcu hedefi nedir? Bakanlığınızın 2002 yılından itibaren otoyol, köprü, tünel havaalanlarını işleten özel firmalara verdiği araç geçiş garanti/yolcu sayılarının gerçekleşme oranı yüzde kaç olmuştur?

- Bu yatırımlar için, özel sektör firmalarına verilen araç geçiş/yolcu sayılarına bağlı garantilerden doğan kamu zararı hangi kaynaktan ödenmektir, önergenin yanıtlandığı tarihe kadar olan dönemde her bir yıl ayrı ayrı gösterilmek üzere ne kadar ödeme yapılmıştır?

- Bakanlık olarak YİD modeliyle gerçekleştirilen projelerin sözleşmelerini TL'ye çevrilmesi konusunda çalışmanız var mıdır? Olacak mıdır?

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *