Ordu-Sivas Karayolu’nun Güzergahı Uzuyor Mu?

  Ayça Karadağ   Anadolu'nun doğusunda yer alan tarihi ipek yolu güzergahının kesiştiği yerde konumlanmasıyla tarihte ticaretin canlı olduğu illerin başında gelen Sivas, bugün kaybettiği gücünü tekrar kazanmanın yollarını arıyor

Ordu-Sivas Karayolu’nun Güzergahı Uzuyor Mu?
  Ayça Karadağ   Anadolu'nun doğusunda yer alan tarihi ipek yolu güzergahının kesiştiği yerde konumlanmasıyla tarihte ticaretin canlı olduğu illerin başında gelen Sivas, bugün kaybettiği gücünü tekrar kazanmanın yollarını arıyor. Sivas’ın limana daha kolay ulaşması ve eski cazibesini yakalaması için başlatılan Karadeniz-Akdeniz Karayolu çalışmalarında, güzergahın değiştirilerek uzatıldığı iddia edildi. Ordu Valiliği ile Sivas Valiliği’nin yaptığı güzergah açıklamalarının birbirinden farklı olduğunu söyleyen Müstakil Sanayici ve İş Adamları Derneği (MÜSİAD) Sivas Başkanı Mustafa Coşkun, çalışmalarına başlanan güzergahın açıklanmasını ve vatandaşların kafasındaki karışıklığın giderilmesi gerektiğini söyledi. Konuyla ilgili olarak gazetemize özel açıklamalarda bulunan MÜSİAD Başkanı Mustafa Coşkun, Ordu Valiliği tarafından yapılan açıklamalarda çalışmalarına başlanan güzergahın içerisinde Doğanşar ilçesinin de bulunduğunu, fakat Sivas Valiliği tarafından yapılan açıklamalarda ise güzergahın Zara, Suşehri, Koyulhisar üzerinden gittiğini yani Doğanşar’ın devre dışı bırakıldığını kaydetti. Sivas Valiliği’nin açıklamalarına dayanarak yolun uzadığını ve yolculuk süresinin uzatıldığını kaydeden Coşkun, Doğanşar’lı vatandaşların da bu yola oldukça önem verdiğini kaydetti. Ordu Valiliği ile Sivas Valiliği’nin birbirinden zıt güzergahlarla açıklamalar yaptığını kaydeden Coşkun,  yetkilileri bir an önce açıklama yapmaya davet ederek kafalardaki karışıklığın giderilmesi gerektiğini söyledi.   “İLK PROJE DEVREDEN ÇIKARILDI”     Coşkun, “Şimdi Karadeniz- Akdeniz diye gündeme gelen yol bölünmüş karayolu olarak gündeme gelen yol, yaklaşık olarak Sivas’ın yol olarak gündemine gelmesi 10 yılı buldu. Sivas’ı Karadeniz’e Akdeniz’e  en fazla yaklaştıran yol, benim bildiğim kadarıyla Fatsa- Sivas yoluydu. Hem de bu Fatsa-Sivas yolu eski hisar yolu dediğimiz yoldan gidileceği için yakın zamanda Yıldız Dağını da gündeme getirecekti. Yıldız Dağ’ı orda biliyorsunuz kayak tesislerinin kurulacağı yer ve orasının ayrıca bir doğal güzelliği de var o hattın. Bizim Karadeniz’e açılan yolların hepsi güzel ama burada paşa fabrikası üzerinde oradaki nahiyenin üzerinden Karaçayır üzerinden birleşiyordu. Karaçayır üzerinden gidiyor Almus Barajının yan tarafından Yıldız Dağı’nın yanından doğru Fatsa’ya çıkıyordu. İlk tartışılan yol buydu ve bu yol Sivas’ın Yıldız Dağı ve o civardaki köyleri, beldeleri öne çıkaracaktı. Bu epeyce bir tartışıldı ancak daha sonra gündemden kaldırıldı. Ancak bunun neden gündemden kaldırıldığı konusunda kamuoyunun herhangi bir bilgisi olmadı. Yani ilgili makamlar Karayolları Bölge Müdürlüğü olsun Genel Müdürlüğü olsun ya da diğer yetkililer valilik bu konuda, bu yapılan fizibilite konusunda geçmişte yapılan proje çalışmalarıyla ilgili hiçbir bilgi verilmedi. Daha sonra denildi ki biz bunu Ordu’ya kaydıracağız yani Fatsa’dan değil Ordu’dan Karadeniz’e çıkacağız denildi. Orda da Sivas’tan Hafik’e, Hafik’ten Doğanşar’a oradan da Koyulhisar’a geçip Mesudiye üzerinden Ordu’ya Karadeniz otoyoluna bağlanılacak denildi ve onun üzerine projeler yapıldı. Çalışmalar başlatıldı, yollar başlatıldı. Dikkatimi ilk defa yol olarak çekmesinin bir Doğanşar bir gezi düzenlemiştik o sırada Doğanşar Belediye Başkanı ile ve Doğanşar’ın diğer ileri gelenleri ile yapılan çay sohbetinde dile geldi. Hatta yolu da gördük. Orada bir 10 kilometre kadar yol Doğanşar’dan Koyulhisar’a doğru olan bir yol yapılmış, geriye 12 kilometre kadar yol kalmış ancak buradan 1 sene kadar önce çalışmalar durdurulmuş. Bu durumda Doğanşarlılar çok muzdarip durumdalar. Çünkü Doğanşar bizim ilçelerimiz içinde adeta çıkmaz sokak durumuna düşmüş herhangi bir yerde. Bu yol onlar için bir çıkış kapısı olacaktı. Yani Koyulhisar’a çıkmış olacaktı dağ yollarının ötesinde. Traktörle falan gidilebilir ama netice de karayolu olarak Karadeniz’e bağlanacaktı ve Fatsa’ya göre biraz daha mesafesi biraz daha uzun olsa bile bu yol alternatif bir yoldu.     “GÜZERGAHTA BELİRSİZLİK VAR”   Harita üzerinde de bir inceleme yapıldığı zaman farkın ortaya çıktığını kaydeden Coşkun, “Belki yüzde 10-15 daha uzatıyor olabilir yolu ama bura yetkililer tarafından hiçbir açıklama yapılmadan, karayolları tarafından ne kamuoyuna ne Doğanşar Belediyesi’ne ne Doğanşar halkına ne Sivas halkına hiçbir açıklama yapılmadan bu yol durdurulmuş. Bu yol böyle bölünmüş olarak yapılmış bir yol, son asfaltı kalmış. Stabilizesi falan her şeyi bitmiş. Yani yolun yarısı yapılmış yarısı duruyor. Şu anda o yolla ilgili bir belirsizlik yaşanıyor. Hangi makama başvursak diyorlar. Gerek genel müdür, müsteşarlık veya bölge müdürlüğü burayla hiçbir cevap verilmiyor diyorlar. Yani yapılmış masraf var proje masrafı var. Yapılan 10 km bir bölünmüş yol var. İşin ilginç tarafı Ordu valiliğinin yaptığı bütün açıklamalar şu an internete de girseniz yine var yaptığı bütün açıklamalarda yol şöyle geçiyor, yol Ordu, Mesudiye, Koyulhisar, Doğanşar, Hafik, Sivas yolu olarak söylüyor. Yani Ordulular Ordu valiliği yolu böyle tarif ediyor Sivas’tan tarif edilirken yol, Doğanşar’dan hiç bahsedilmeden yolun Zara ve Su şehrinden geçeceği söyleniyor. Zara Su şehri üzerinden Koyulhisar’a bağlanacağı söyleniyor. Bu durumda da yol uzatılmış oluyor. Doğanşar’ı ortadan kaldırdığımız zaman bizim bu yolla olan bağlantımız aslında en az yarım saat 45 dakika daha uzayacak. Bu da Karadeniz-Akdeniz yolunun toplamda 30 ila 45 dakika uzaması, ekonomik açıdan da zaman açısından da zarardır. Bu yolun yapılış amacı Sivas’ı en kısa süre bir limanla Ordu ile buluşturmak Karadeniz ile buluşturmaktır. Ya da Sivaslılar buradan gerek gezi için gerek ticaret için gerek dinlenmek için Karadeniz’e ulaşmak istediğinde en kısa sürede ulaşılması gereken yolun tercih edilmesi lazım” şeklinde konuştu.   DOĞANŞAR GÜZERGAHI İPTAL EDİLMEMELİ   Belirlenen güzergahta Doğanşar’ın iptal edilmiş göründüğünü fakat bu bölgenin iptal edilmemesi gerektiğini söyleyen Coşkun, “Burada da yapılan 3 ayrı çalışma var. Bu 3 çalışmadan şu anda en uygun olanı tercih edilmiş gözüküyor. Ama herhangi bir açıklama yapılmasa da benim arzum şu, bu Doğanşar bağlantısının da tamamen iptal edilmemesi gerektiğini düşünüyorum. Yani şu mevcut yol yapılıyorsa yani bu çalışmalar yine yapılsın Suşehri, Zara, Hafik arası birbirine yine bağlansın. Ama Doğanşar bağlantısı da bu arada mutlaka bitirilmeli. Doğanşar-Koyulhisar arasında başlamış olan yol çalışması yarı yarıya bitmiş durumda. Bu yarı da kalan çalışmaya da bir ödenek ayrılıp Doğanşar-Koyulhisar arasındaki bölünmüş yol çalışması da tamamlanmalı. Bu yol en kestirme yol olarak kullanılmalı. Bir de bu yolun avantajları var. Orada yapılmış olan büyük bir barajımız var Özen Barajı. Özen Barajı boyunca yol boyunca devam ediyor adeta bir boğazdan bir denizden geçiyormuşuz gibi çok güzel doğal güzellikleri çok iyi olan bir yer. Bu şekilde Sivaslıların Sivas’a gelen kafilelerin de turistlerin de doğal turizm açısından da bu yol yapıldığı takdirde Karadeniz bağlantısı Doğanşar üzerinden de yapıldığı takdir de baraj boyunca Karadeniz’e olan bağlantı doğal güzellikleriyle de bir gezi alanı, bir piknik alanı, dinlenme alanı, eğlenme alanı, Sivas için alternatif bir yol olacaktır. Buradan bir yarım saat 45 dakika gittiğimizde çok güzel doğal güzellikleriyle iç içe bir yolu kat edip Karadeniz’e kadar ulaşmış olacağız. Bu yolun ve o insanların da mağdur edilmemesi lazım. Doğanşarlılara verilen sözünde veya Doğanşar’ın da gelişmesi açısından Doğanşar, Hafik arasındaki yolun da bitirilmesi lazım. Sivas’ın bu haritada da incelendiğinde zaten açıkça görülüyor doğrudan doğruya Karadeniz’e ulaşan yol, bir çizgi birden bire kırılıyor ve bir yay çiziyor son haleyle şu an yapılan haliyle yay çiziyor. Ben bunu şeye benzetiyorum Ankara’ya giden eski demir yolumuz Kayseri üzerinden gidiyor. En kestirme yol şu anki yapıldığı gibi Yozgat, Sorgun, Akdağmağdeni üzerinden gitmesidir. Zamanında böyle yapılmamış Kayseri üzerinden bir yay çizerek Ankara’ya bağlanmış ve yol epey bir uzatılmış. Bu kadar olmasa bile bu yolun da Sivas ile Karadeniz’i bağlayan yolun 30 ila 45 dakika kadar uzamış olması önemli bir rakam. Yani toplam mesafeyi ölçtüğümüzde, zaman dilimini ölçtüğümüzde diyelim ki buraya 2 saatte Karadeniz’e ulaşacağımıza şimdi 2 saat 45 dakika da ulaşacağız yani yaklaşık yüzde 25 gibi bir zaman dilimi israf edilmiş olacak. Sonradan ilave edildiği zaman Zara üzerinden Suşehri’ne gidiyor. Suşehri’nden Koyulhisar bağlantı yolu kullanılmış oluyor. Yani Zara ile Suşehri’ni de dahil ettik denebilir. Zara ile Suşehri de bu Karadeniz yoluna bağlansın o ilçelerimiz de mağdur edilmesin. Bu ilçelerimizde de bu mevcut yol yapılmaya devam edilsin. Ama bu Sivas’tan giden bir yol olacağı açısından ya da Sivas’tan bir nakliye açısından ya da Karadeniz’den Sivas merkeze ya da doğrudan doğruya Akdeniz’e yapılacak bir yolculuk ya da nakliye açısından baktığımızda buradaki meydana gelecek şey epey bir miktarı buluyor, yolu uzatıyor. Kestirme olan planlanmış olan projelendirilmiş olan o yolun da zaten hangi yılda ne yapılmış gibi şeyler burada var. 2008-2009 yıllarında yapılan ve orada duran çalışmalar var. Bu çalışmaların tekrar başlatılması lazım bu çalışmalar tekrar başlatılıp sonuçlandırılmalı ve bu konuda da kamuoyu bilgilendirilmeli bu iş daha fazla geciktirilmemeli” dedi.   SİVAS’IN EN BÜYÜK SORUNU NAKLİYE   Sivas’ın en büyük sorununun nakliye olduğunu savunan Coşkun, Doğanşar’ın projeye dahil edilmemesinin nakliyeye çok büyük bir etkisi olacağını söyledi. Coşkun, “Sivas’ın en büyük sorunu nakliyedir. Sivas’ın limanlara uzak olması ve Sivas’ta yapılan özellikle sanayi kolları bakımından nakliye yükünü müthiş artırmaktadır. En azından Karadeniz üzerinden yük taşımacılığını alabilirsek, Karadeniz limanları üzerinden ya da Akdeniz limanları üzerinden en kısa zamanda Sivas’a ham maddeyi ya da mamul maddeyi getirip ulaştırabilirsek maliyetlerimiz iş oranlarının maliyetleri o kadar azalacaktır. Yani 40-50 dakikadan ne olacak denilebilir ama toplam maliyeti hesapladığımızda bütün Sivas’tan yapılan nakliye harcamalarının toplamı üzerinden gittiğimizde anormal rakamlar çıkabilir o yüzden burada en kestirme yolları kullanarak ve eskiden seri projelendirilmiş ve  fizibilitesi yapılmış, yatırımı alınmış, yatırımına başlanmış şeylerin durdurulmaması lazım. Doğru olanı budur. giderilmesini istiyoruz” şeklinde konuştu.
Güncelleme Tarihi: 26 Şubat 2014, 08:06
YORUM EKLE
YORUMLAR
Mesut
Mesut - 1 yıl Önce

Dogansar olsun koy yapin bence tabi zaralilar kadar zengin yok burokrat yok kapatin gitsin ha birde su husus varki yapilmis yolu yapmis gibi gostermek susehri yolu zaten var islerine kolay geliyor.Uzamis kisalmis hayallerle oynanmis kimin umrunda burdan koyulhisara susehri uzerinden gidene kadar akdenize inmek daha mantikli yol kisalmiyor bunu bilin dogansar olmazsa olmaz

SIRADAKİ HABER