484—“Ebul Kasım’ın canını elinde tutan Allah’a yemin ederim ki, benim söylemediğim bir şeyi benden rivayet eden kimse mutlaka cehennemde ki yerine hazırlansın.”

Sahih olduğunu herkesin kabul ettiği bu hadisi bilip te bu kadar uydurma sözü hadis diye insanlara tanıtmak hangi mantığa uyar bilemiyorum.

485—“Develerin ve eti yenen hayvanların idrarlarında bir sakınca yoktur.”

Süyuti Leali de bu rivayetin “Uydurma” olduğunu belirtmektedir. Acluni’nin nüshasında “Develer” yerine “Eşekler” geçtiğini söylemektedir. Rivayetin uydurma olduğuna dair ayrıntılar için bak: Süyuti, Leali, 2. 3; İbn-ül Cevzi Mevzuat; İbn Arrak Tenzihu-ş Şeria ve Aliyyü-l Kari mevzuat.

486—“Ayın bitmesine bir veya iki gün kala ve ayın akrep burcuna indiği vakit yolculuğa çıkmayın.”

Hz. Ali’nin kendi sözü olarak rivayet edilmektedir. Demiri’nin Rümuzul Künuz’un da bu söz imamı Şafi’ye aittir denilir. Sagani de bunu “Ay, akrep burcundayken yolculuğa çıkmayın” lafzıyla rivayet ettikten sonra “Uydurma” olduğunu belirtir.

487—“Şam halkına sövmeyin! Zira aralarında abdallar vardır.

Her kelimesinden tasavvufçular tarafından uydurma olduğu anlaşılan bu sözün ilk ravisinin güvenilir olduğunu göstermek için Hz. Ali olduğunu bildirmişler. Diğer taraftan Halifelik için Hz. Ali ile savaşan Muaviye ve evlatları tarafından hilafetin merkezi haline getirilen Şam’ın kıymetini yüceltmek için uydurulduğu da söylenilebilir.

Taberani, el Camiu-l Evsat 4. 176; Heysemi, Taberani rivayetinin isnadında geçen Abdullah b. Lehia’nın leyyin biri olduğunu, diğer ravilerin de diğer ravilerin ise güvenilir olduklarını ifade etmiştir.

488—“Ekmeği ve eti, acemlerin (Arap olmayanların) yaptıkları gibi bıçakla kesmeyin. Ancak dişinizle ısırarak parçalayın.”

Sagani bu rivayetin “Uydurma” olduğunu söylemiştir. Sagani Mevzuat s. 69-119. Ancak bu rivayetle ilgili olarak Ebu Davud ve Nesai, isnadındaki Ebu Ma’şer isimli ravinin zayıf olduğunu belirtmektedir. Bu zatın münker rivayetlerinden birinin de bu söz olduğunu vurgulamaktadır.

489—“Zülfikardan başka kılıç, Ali’den başka yiğit yoktur.”

Sehavi Makasıd da şöyle demiştir: Hasan b. Arefe’nin meşhur cüzündeki vahi bir rivayette geçmektedir. Bu rivayete göre Muhammed b. Ali el Bakır, Bedir savaşı gününde gökten Rıdvan isimli bir meleğin “Zülfikardan başka bir kılıç, Ali’den başka yiğit yoktur” diye seslendiğini zikretmiştir. (Muhip et Taberi de) bunu er Riyadun nadire de rivayet etmektedir.

Aliyyül Kari, bu rivayetin batıl olduğunu gösteren delillerden bir de şudur: Eğer Bedir günü böyle bir ses duyulmuş olsaydı, mutlaka sahabe bunu işitmiş olur ve onlardan bize nakledilirdi.

Rivayetin uydurma olduğuna dair bak: İbn-ül Cevzi Mevzuat, 1. 381-382; İbn-ül Arrak Tenzihüş Şeria, 1. 385; Şevkani el Fevaid-ül Mecmua, s. 372. Aliyyül Kari Mevzuat, s. 384-595.

490—“Zina evladı cennete giremez.”

Ebu Nuaym’in Ebu Hüreyre’den rivayet ettiği bir sözdür. Ancak Darekutni, isnadında ki mücahidin bu hadisi Ebu Hüreyre’den işitmemiş olduğu gerekçesiyle illetli saymıştır. Darekutni’nin kendi eserinde böyle bir söz tespit edilmemiştir.

Sehavi de Makasıd da şöyle demektedir: Ebu Nuaym, Taberani’nin rivayetlerinin yanısıra Nesai’nin Muzdarip olarak rivayet ettiği bir hadistir. Bu noktada İbn Tahir ve İbn-ül Cevzi de uydurma olduğunu söylemiştir. Bazıları da birçok tevillerle sözün hadis olduğunu iddia etmişlerdir. İnsanlık için Üsve-i Hasene olan ve adil olmakla emrolunan Resulüllah’ın böyle bir söz söylemeyeceğini bir türlü kabul edememişler, yazık.