316—“Bu hususta hadisler varit olmuştur: Bazan azap gören bir kimsenin kabrine cehennemden yetmiş kapı açılır.”

Gazali, ihyasına Bu uydurmadan evvel, Hocaların ağzında düşürmediği o meşhur sözü yazarak başlamıştır: “Kabir ya ateş çukurlarından bir çukur veya cennet bahçelerinden bir bahçedir.” (Tirmizi zikir bahsinde geçiyor.) Bu sözden sonra da yukarıda ki uydurmayı yazmış: “Bazan azap gören birinin kabrine cehennemden yetmiş tane kapı açılacakmış.” (Iraki, aslına rastlanmadığını söylüyor.)

Allah kimleri cehenneme atacak?

A-Tefecilik yapıp faiz yiyerek, insanları sömürenler. B–Haksız yere adam öldürenler. Zina edenler. C–Günahları, sevaplarından çok olanlar. Ç-İman etmeyip küfrü tercih edenler. D-Şirke koşanlar. Allah’tan başka bir ilahın varlığına inananlar, yani müşrikler. E-Allah’ın helal kıldığını haram, haram kıldığını ise, helal sayanlar. F- Allah’tan başkasına yalvaranlar. G-Münafıklar. Bir de güzel amelleri terk edip kötü işler yapmak, hırsızlık, haydutluk, içki, kumar vesaire ise, sevaplardan çok olursa cehenneme götürür.

Veya güzel amel yapmak, namaz kılmak, oruç tutmak, zekât ve sadaka vermek, kurban ve Hac ve diğer ameller sevapları artırır, cennete gitmeyi kolaylaştırır.

Peki, Kabir de azap görmeyi, bir metrelik kabirde cehennemden yetmiş tane kapı açmayı gerektirecek bir suç, günah Kur’an da var mı? Hatta hadisler de var mı? Kabir de azabı gerektirecek bir suçu kim icat etmiş? Bizim fıkıhçılar: Kişi idrarını tutamaz, iç çamaşırına damlatırsa kabir de cehennem azabı görecekmiş? Yahu bu bir suç değil, insanlar için bir mazerettir. Mazeretler de yasakları mubah kılar.

O halde kabir de cehennem azabı nereden icat olmuş? Kabir azabının çıkarıldığı ayet şu: “Ateş… Onlar o (ateşe) sabah ve akşam sunulacaklar ve Son Saat gelip çattığında (Allah şöyle buyuracak): “Firavun ailesine daha şiddetli cezayı verin!” (Mümin 46))

-Kıyametten önce azaba arz olunacağı bildirilen kim? “Firavun ve ailesi.” Suçu ne idi bunların? Firavun, kavmine “Ben sizin en yüce Rabbinizim” demişti, ali, efradı kabul etmiş, Musa’nın kavmi reddetmişti. O da, Musa’nın kavmine elinden gelen zulmü yapmıştı. Suya gark olurken imana gelmek istemiş fakat Yüce Mevla, ölüm anında tövbeyi kabul etmemişti. Ayetteki kıyametten önce ki ateşe arz olunma hali Firavuna ve aline mahsus olduğu anlaşılıyor. Bu ayetten yola çıkarak bütün müşriklerin hatta günahkâr müminlerinde mezarından yetmiş tane cehenneme kapı açmak çıkarılır mı bilemiyorum?

Bu duruma açıklık getiren başka ayette var: “Derken sura üflenir. Ve işte o zaman kabirlerinden çıkıp Rablerine giderler. Şöyle derler: “Eyvah” bizi yattığımız yerden kim kaldırdı? Bu Rahmanın vadettiği şeydir. Demek ki peygamberler doğru söylemişler.” (Yasin 51-52)

Şimdi bu ayetlerden sonra şunu sormak gerekir: Mezardan kalkınca şaşkınlıkla “Bizi yerimizden kim kaldırdı. Demek ki Peygamberlerin dediği gibi cennet, cehennem, ahiret, hesap ve sorgu varmış diyenler. Eğer kabir de azap veya mükâfat görselerdi, kabir de sorguya çekilselerdi, cennete veya cehenneme gidecekleri belli olsaydı, böyle şaşkınlık içinde mi kalırlardı? Kaldı ki Sorgunun ne zaman yapılacağı, cennete gideceklerin defterlerinin sağ tarafından verileceği, cehenneme gidenlerin defterleri ise arkadan veya soldan verileceği Vakıa suresi 27 ve 41 ayetlerinde açıkça bildirilmektedir.

Bu ayetler ışığında Kabir azabını, cennet bahçelerinden bir bahçe veya cehennem çukurlarından bir çukur olmasını yeniden değerlendirmek gerekir diyorum.