Genel Başkan Yardımcısı ve Sivas Milletvekili Karasu, “Önergemize yalan bilgi vermekten yanlış bilgi vermekten utamıyor musunuz? İnsanların canını nasıl tehlikeye attığınızın farkında mısınız?” diye sordu. Karasu, konuyu bir kez daha gündeme taşıdı.

Son genel seçim öncesinde şovla açılan Ankara-Sivas yüksek hızlı tren hattında (YHT) güvenlik ve altyapı sorunları bitmek bitmiyor. TCDD, hattın açılışının üzerinden geçen 14 ayda toprak kaymalarının yaşandığı tren hattında 'İklim değişikliğine bağlı altyapı iyileştirmesi işi' için 3,4 milyar TL’lik ihale yaptı. Bakanlığın daha önceki önergelerine hattın “emniyetli ve güvenli işletmeciliğe engel olmadığı” yanıtı verilen CHP Genel Başkan Yardımcısı ve Sivas Milletvekili Ulaş Karasu, “İnsanların canını nasıl tehlikeye attığınızın farkında mısınız?” diye sordu ve konuyu bir kez daha gündeme taşıdı.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'na bağlı Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) tartışma yaratacak bir ihaleye daha imza attı. TCDD, açılışı genel seçim öncesinde 26 Nisan 2023'te yapılan ve yağış dolayısıyla iki kez toprak kayması nedeniyle ray altlarının boşalmasının yaşandığı Ankara-Sivas yüksek hızlı tren hattının “iklim değişikliğinden” etkilendiğini öne sürerek, yeni bir altyapı iyileştirme ihalesine çıktı. AKP’nin yandaşlarını zengin ettiği, Kamu İhale Kanunu’nun 21/b maddesine göre pazarlık usulüyle düzenlenen ihaleye üç firma teklif verdi. 11 Temmuz’da duyurulan sonuçlara göre; 3 milyar 405 milyon TL değerindeki ihaleyi, daha önce Mehmet Cengiz’e ait olan Cengiz İnşaat, Kolin İnşaat ve Limak İnşaat'ın alt yükleniciliğini yapmış olduğu belirtilen Duygu İnşaat aldı.

Karasu-2

Galatasaraylı Küçük Yiğit Kurt'un Organları Bağışlandı Galatasaraylı Küçük Yiğit Kurt'un Organları Bağışlandı

AÇILIŞI 8 KEZ ERTELENDİ

Temeli 2007 yılında atılan Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Tren Hattı’nın açılışı tam 8 kez ertelendi. Hat, seçim öncesinde 26 Nisan 2023 tarihinde hizmete açıldı. Hattın, açıldığı günden bugüne iki kez facianın eşiğinden dönüldü. Geçen yıl haziran ayında, hattın Yozgat yakınlarındaki kısmında yoğun yağışın ardından meydana gelen heyelan nedeniyle raylar çöktü, yol kontrolü yapan kılavuz lokomotif raydan çıktı. Mayıs ayında ise yine Yozgat'ın Yerköy ilçesi Sarayköy mevkiinde yoğun yağmurdan dolayı toprak kayması yaşandı, hat ulaşıma kapatıldı, yolcular otobüslerle taşınmak durumunda kaldı.

MİLLETİN CANINI NASIL TEHLİKEYE ATIYORSUNUZ?

Cumhurbakanı Erdoğan’ın hattın hizmete alınmasıyla “Ankara-Sivas arası mesafenin 2 saate ineceğini” söylemesine karşın, hattaki sorunlar her geçen gün gün yüzüne çıktı ve yolculuklar 4 saate kadar uzadı. CHP Genel Başkan Yardımcısı ve Sivas Milletvekili Ulaş Karasu, hattaki,

sorunları projesinin yapımı sürecinde ve açılışının ardından da sürekli TBMM gündemine taşıdı. TBMM Genel Kurulu’nda ve komisyon konuşmalarında, hazırladığı önergelerde hattın altyapı ve zemin sorunlarına dikkatleri çeken Karasu’nun haklı uyarıları yetkililer tarafından dikkate alınmadı. Hatta Karasu’nun geçen yıl Ekim ayında vermiş olduğu soru önergesine Bakan Abdulkadir Uraloğlu’nun hatta ilişkin “Emniyetli ve güvenli işletmeciliğe engel teşkil edecek herhangi bir eksiklik bulunmamaktadır” yanıtını verdi.

UTANMIYOR MUSUNUZ?

Son olarak “iklim değişikliğine bağıl altyapı iyileştirilmesi” ihalesine çıkan bakanı, bakanlığı ve TCDD yöneticilerini tutumundan dolayı sert bir dille eleştiren Karasu, “Bu hattın hem depremlere, hem iklim değişikliğine her türlü doğa afetlerine karşı uygun olarak yapılması gerekiyordu. Siz bu hattı nasıl yaptığınızın farkında mısınız? İnsanların canını nasıl tehlikeye attığınızın farkında mısınız? Sayın Bakan, sayın yetkililer TCDD’nin sayın genel müdürü siz bizim soru önergelerimize yalan bilgi vermekten, yanlış bilgi vermekten utanmıyor musunuz? Şimdi bu ihaleyi niçin gerçekleştirdiniz, bu ihaleye neden ihtiyaç duydunuz? Çünkü hattın altyapısıyla ilgili ciddi sorunlar var. Bu hattın, bu altyapı sorunlarının hesabını kimden soracaksınız?” diye sordu.

BİR KEZ DAHA MECLİS GÜNDEMİNDE

Hattaki güvenlik sorunlarını bir kez daha gündeme taşıyan Karasu, özetle şu soruları sordu:;

· Daha önceki soru önergeme, aylar sonra 11 Ocak 2024 tarihinde verdiğiniz “Emniyetli ve güvenli işletmeciliğe engel teşkil edecek herhangi bir eksiklik bulunmadığı” cevabınız ortada iken, aradan geçen 6 ayda bu hattın açıldığından bu yana iki kez rayların altının boşalmasına neden olan kayma meydana gelmesinin gerekçesi nedir? Bu kazalar dikkate alındığında hattın zemin etütlerine ilişkin en son ne zaman inceleme yapılmış “iklim değişikliğine bağlı” sorun ve sorunlar tespiti ne zaman yapılmıştır?

· Hattaki iklim değişikliğine bağlı sorunlar ve zemin etütlerine ilişkin altyapı sorunları nelerdir?

· Bakanlığınız, hattın projelendirilmesi ve yapımı aşamasında “iklim değişikliğine bağlı” sorunları görememiş midir, yoksa göz ardı mı etmiştir?

· Bakanlığınızın bu tutumu, Yüksek Hızlı Tren gibi önemli bir projede halkın can ve mal güvenliği açısından bir sorun oluşturmamış mıdır? Bu konuda bakanlığınızın yaptığı soruşturma veya idari işlem bulunmakta mıdır?

· Söz konusu ihaleye çıkılması da dikkate alındığında, projenin yapımını üstlenen firma ya da firmalara bir yaptırım uygulanacak mıdır?

· Projenin ön kabul ve kesin kabul yapılması aşamalarında yetkili olan kişi ya da kişiler hakkında bir işlem başlatılacak mıdır?

Muhabir: Haber Merkezi