Hızlı Tren Hattı’na bilimsel açıklama. Doç. Dr. Tarık Türk; “Güzergâhın neden değiştirildiği Sivas halkına anlatılmalı” dedi. İRFAN ÖZŞEKER   Ankara-Sivas hızlı tren hattının Sivas bölümünde yapılan güzergah değişikliği, kentte tartışmalara neden olmuştu. Cumhuriyet Üniversitesi Geomatik Mühendisliği Bölüm Başkanı Doç. Dr. Tarık Türk, konuyla ilgili gazetemize önemli açıklamalarda bulundu. Ankara-Sivas arasında yapılması planlanan, 2016 yılında bitirileceği vaat edilen ancak pek çok sebep nedeniyle hala bitirilemeyen Yüksek Hızlı Tren Projesi yılan hikayesine döndü. Geçtiğimiz yıl içerisinde yapılması planlanan mevcut proje kimsenin anlam veremediği bir şekilde değiştirilerek, ana istasyonun Cumhuriyet Üniversitesi kampüsün de Kızılırmak kıyısına yapılması kararlaştırılmıştı. İstasyonun kent merkezine uzak olması nedeniyle Sivas halkı projeye tepki göstermiş ancak projede herhangi bir değişiklik olmamıştı. Hatta öyle ki yapımına 10 milyon TL harcandığı öne sürülen ve Kızılırmak üstüne yapılması planlanan köprüde çalışmalar durdurulmuş, sivil toplum kuruluşu temsilcileri tarafından harcanan milyonlarca paranın heba edildiği ileri sürülmüştü. Yapılması planlanan yeni güzergah ile görüşlerini bildiren Cumhuriyet Üniversitesi Geomatik Mühendisliği Bölüm Başkanı Doç. Dr. Tarık Türk, güzergah değişikliğinin neden yapıldığı ile ilgili Sivas halkına yetkililer tarafından gerekli açıklamanın yapılması gerektiğini söyledi. Türk, üniversite kampüsü içerisine yapılacak olan hızlı tren istasyonunun erişebilirlik anlamında ne kadar verimli olacağının sorgulanması gerektiğini söyledi. Güzergah değişikliği ile yeni yapılacak olan güzergahta yeniden bir kamulaştırma bedeli ödeneceğini ifade eden Türk, bunun da ciddi bir ekonomik kayba neden olacağını dile getirdi. SİVAS HALKINA ANLATILMASI GEREKİYOR Doç. Dr. Tarık Türk, güzergâh değişikliğinin büyük bir ekonomik kayba neden olduğunu ifade ederek şöyle konuştu: “Ulaşım planlaması dediğimiz zaman aklımıza gelen ilk kavramlardan bir tanesi ulaşım erişebilirlik kavramı. Erişebilirlik kavramı ise bütün ulaşım türlerini dikkate alan bir kavram olması. Karayolu, demiryolu, havayolu ve deniz yolu bunların hepsinin bir arada olması gereken bir kavram. Hızlı tren gelmeden önce güzergâhında bir değişiklik söz konusu oldu. Yüksek hızlı trenin güzergâhı daha öncekine göre Sivas’ın özellikle Kızılırmak’ın güney tarafına çekilmiş durumda yeni güzergâh Karşıyaka’dan girip Cumhuriyet Üniversitesi’nin Kızılırmak kıyısından geçip daha sonra Fadlum Köprüsü’nün yakınından geçip oradan İşhan şeklinde devam eden bir güzergâh söz konusu. Burada güzergâhın değişmesi deyince tabi insanın aklına bir takım soru işaretleri gelmekte. Daha önce yapılan güzergâh kapsamında Kızılırmak’ın üzerine belli başlı birkaç tane geçiş ayakları kuruldu ve şimdi tabi bunların atıl duruma düşmesi söz konusu tabi buda bir ekonomik kaybı gündeme getirdi. Burada birde kamulaştırma problemi ortaya çıkıyor. Eski güzergâh kapsamında geçen bütün arsalar, tarlalar belli bir bedel karşılığında kamulaştırıldı. Tabi bu milyon liraları tutan bir meblağ. Yeni güzergâh kapsamında bu kamulaştırmalar devam edecek. Şimdi burada sorulması gereken soru şu ilk akla gelen güzergâh neden değiştirildi, gerekçesi nedir? Eğer bu açıklama yapılmazsa insanların aklına tabi ki bir takım soru işaretleri geliyor. Evet, belki mantıklı gerekçeleri olabilir ancak, gerekçeler tam anlamıyla Sivas halkına açıklanmazsa insanın aklına bir takım soru işareti geliyor. Acaba teknik alt yapıda bir sorun mu var veya güzergâh kentsel planlamayı olumsuz mu etkiliyor veya bunun gibi bir takım ölçütleri dikkate alarak yeniden değerlendirilmesi gerekiyor ve bunun gerekçelerinin Sivas halkıyla paylaşılması gerekiyor.”