MEHMET TIRPAN

Karadeniz ile Akdeniz'i birbirine bağlayacak olan, 28 tünelin bulunduğu ve 600 kilometre uzunluğa sahip asrın projesi tamamlanma aşamasına geldi. Sivas’ı direkt 50 ili ise dolaylı olarak ilgilendiren proje ile Karadeniz'in kapıları İç Anadolu ve Akdeniz'e açılacak. 149 yıl geriye dayanan asrın projesi, Karadeniz'i İç Anadolu, Doğu Anadolu ve Akdeniz'in ticaret limanı yapacak. Sivas'ın denize açılan tek kapısı olma özelliği de taşıyan proje ile 5 saat süren sivas-ordu seyahat süresi 2 saate inecek. Sivas ticaretine de büyük bir ivme kazandırması beklenen Karadeniz-akdeniz yolu ulaşımın, sanayinin, her şeyin artması anlamına geliyor. ayrıca yakıt tasarrufu sağlanacak ve kazalar azalarak can ve mal kaybı da en aza inecek.Diğer yandan Sivas’ın 2023 vizyonunda yer alan 1 milyar dolan ihracat hedefine ulaşması ve gelişmesini hızlandırması, göçün durması açısından da Karadeniz-akdeniz yolu son derece önem taşıyor.

ORDU SINIRLARINDA ÇALIŞMALAR ARALIKSIZ SÜRÜYOR

Projenin en önemli etaplarından birisi olan Ordu sınırlarında çalışmalar aralıksız bir şekilde devam ediyor. Ordu'da Melet Irmağı boyunca yaklaşık 90 kilometrelik yolun büyük bölümü tamamlanıp asfaltlanırken, diğer bölgelerde ise ekipler çalışmaları aralıksız devam ettiriyor. Ordu sınırları içerisinde ise yaklaşık 15 kilometre uzunluğunda 25 tek tip tünel, çok sayıda köprü ve 330 metre uzunluğunda 1 adet viyadük bulunuyor.

İTHALAT VE İHRACAT KOLAYLAŞACAK

Hayati proje sayesinde, yurt içi ve yurt dışı ithalat ve ihracatta da kolaylıklar yaşanacak. Proje tamamlandığında Karadeniz'in, Gürcistan'ın, Rusya'nın, Ukrayna'nın bütün mallar, Karadeniz'i dolaşıp, Ege'yi dolaşıp, Akdeniz'i dolaşmadan direk Mersin'den inecek. Mısır'dan, Lübnan'dan, Suriye'den, Ürdün'den, İsrail'den gelenler de dolaşmadan Ordu Limanına gelecek. Ordu ile Mersin arasında aralarında Sivas’ında yer aldığı 41 tane vilayetin ithalat-ihracat malları bulunuyor.

İLK PROJE 1870 YILINDA ÇİZİLDİ

Karadeniz-Akdeniz yolu Projesi ilk kez Osmanlı İmparatorluğu döneminde Sultan Abdülhamit tarafından 1870 yılında Fransız mühendislere çizdirmesiyle başlandı. Osmanlı padişahı İkinci Abdülhamid'in hayali olan proje tamamlandığında Sultan Abdülhamid'in hayali, uzak görüşlülüğü ve ön görüşlülüğü böylelikle gerçekleşmiş olacak.