Hem Türkiye’nin hem de Sivas’ın gururu

SEYİT ÖMER YILDIZ

Türkiye’nin ilk buharlı lokomotifi ve aynı zamanda 1939 yılında kurulan Cer atölyesi’nde Türk işçi ve mühendisler tarafından üretilen “Bozkurt” günümüzde de Tüdemsaş’ın girişinde tüm ihtişamı ile duruyor.

Tamamen yerli malzemelerle üretilen ve 1961 yılında göreve başlayan Bozkurt 25 yıl boyunca Türkiye’nin dört bir tarafına giderek binlerce ton yük taşıyarak hizmet etti. 1700 beygir, 18.5 ton çekme kabiliyeti, işletme ağırlığı 106.5 ton, bo ağırlığı 97 ton olan bozkurt 25 yılın ardından emekli edildi. Şuanda 60 yaşında olan Bozkurt isimli lokomotif bugün tüm bakımları ve boya işlemleri yapılmış bir şekilde gururla TÜDEMSAŞ’ın girişinde yer alıyor.

Sivas’ta TÜDEMSAŞ’ı ziyarete gelen birçok kişinin ilgi odağı olan Bozkurt, ziyaretçilerinin fotoğraf çektirmeden ayrılmadığı bir yer halinde. Hatıra fotoğrafı çektirenlerin arasında birçok bakan, milletvekili ve bürokratta bulunuyor.

Yük vagonu ve buharlı lokomotiflerin bakım ve onarımını yapmak üzere kurulan Türkiye Demiryolu Makinaları Sanayi A.Ş. teknik altyapısı ve tesislerini geliştirerek 1953 ilk yük vagonunu imal etmesinin ardından 1961 yılında da Türkiye’nin ilk yerli ve buharlı lokomotifi Bozkurt’u imal etti. Tam 82 yıldır var gücü ile çalışan TÜDEMSAŞ Türkiye ve Uluslararası demiryolları için farklı özelliklerde yük vagonları imal etmeye etmeye devam ediyor.

Ayrıca Bozkurt’tan bir yıl sonra Eskişehir’de yine Türk mühendisler tarafından TÜLOMSAŞ’ta imal edilen  buharlı lokomotife ise “Karakurt” adı verildi.

Güncelleme Tarihi: 07 Mart 2021, 16:00

SİVAS MEMLEKET

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER