Bir türlü önüne geçilemeyen telefon dolandırıcıları, son zamanlarda Sivas’ı mesken tuttu. İRFAN ÖZŞEKER Telefon dolandırıcıları Sivas’ı mesken tuttu. Sivas’ta emniyet güçleri ve basının sayısız uyarılarına rağmen telefon dolandırıcılığında büyük bir sayıda artış olduğu öğrenildi. Gerek Sivas Emniyet Müdürlüğü’ne bağlı ekiplerin çalışmaları gerekse yazılı ve görsel basında yapılan haberlere rağmen Sivas’ta telefon dolandırıcılığının son zamanlarda arttığı öğrenildi. Konu ile ilgili 112 Acil Çağrı Merkezi’ne günlük 100’e yakın çağrının geldiği öğrenildi. Hem yazılı hem de görsel basında yapılan sayısız uyarı ve üstelik emniyet güçlerinin konuya ilişkin gönderdiği bilgi nitelikli mesajlara rağmen telefon dolandırıcılığı son zamanlarda artarak devam ediyor. Kendilerini savcı, polis, asker gibi kamu görevlisi olarak tanıtarak vatandaşları mağdur eden telefon dolandırıcılarına karşı uzmanlar, vatandaşların, adlarına hat açılıp açılmadığını kontrol ettirmesini tavsiye ediyor. Emniyet yetkilileri, telefon dolandırıcılığı yapanların genellikle başkalarının adına açılmış hatları kullandıklarına dikkat çekerken Bilgi Teknolojileri İletişim Kurumu (BTK), sanal âlemden adınıza hat olup olmadığının sorgulanmasının ücretsiz olduğunu bildirdi. Telefon dolandırıcıları aradıkları vatandaşları son zamanlarda Ankara’da yaşanan patlama, banka soygunu, terör olayları ve fuhuş çetesi olaylarında isimlerinin geçtiğini ve banka hesap numarasının olup olmadığını sorarak cep telefonu numarasını istiyorlar. Yanlarına para alarak kendilerini alacak ekipleri beklemelerini istiyorlar. DOLANDIRICILARIN EN ÇOK BAŞVURDUĞU YÖNTEMLER 200 TL KONBARA: Dolandırıcılar telefona, "Tebrikler, kredi kartı ile yaptığınız alışverişlerden kazandığınız KONBARA para puanlar 200 TL'ye ulaştı. Hemen arayarak puanlarınızı aktifleştirin" şeklinde mesaj atıyor. Mesajı aldıktan sonra puanları aktifleştirmek için verilen numarayı arayan vatandaştan kredi kartı bilgileri isteniyor ve vatandaşın hesabından para çekilerek kendisinin rızası olmadan alınan bir takım ürünler kişinin adresine yollanıyor. SİGORTA - POLİÇE: Genellikle 0850'li numaralardan vatandaşları arayan işgüzarlar aradıkları kişiye mevcut bir sigorta poliçeleri olduğunu ve ödemelerin yapılmadığını veya ödemelerin o ay başlayacağını belirterek kredi kartı bilgilerini istiyor. Dolandırıcılar, vatandaşların kredi kartı veya kullandıkları bir kredi sebebi ile sigorta yaptırdıklarını belirtiyorlar. Vatandaşlardan kredi kartı bilgilerini isterken tuzak bir yönteme başvuran dolandırıcılar, önce hangi bankanın kredi kartının kullanıldığını soruyor, daha sonra da kredi kartı numarasının ilk 4 rakamını söyleyerek, güvenlik sebebi ile geri kalanını kart sahibinin söylemesini bekliyorlar. Kredi kartı numarasının ilk 4 hanesinin, bankanın standart numarası olduğunu bilmeyen tüketiciler bu tuzağa düşüyor ve kart bilgilerini dolandırıcılara veriyorlar. Kart bilgilerini elde eden dolandırıcılar her ay yüklü miktarda kesinti yapıyorlar. TELEFON KAZANDINIZ: Dolandırıcıların en çok başvurduğu yöntemlerden bir diğeri ise en son çıkan cep telefonlarını hediye etmek. Samsung Galaxy S4, Samsung Glaxy S3, Samsung Galaxy S3 Mini, Samsung Galaxy S4 Mini, iPhone 5, iPhone 4, iPhone 4S gibi popüler akıllı cep telefonlarını 1 yıllık sağlık sigortası karşılığında hediye ettiklerini söyleyen dolandırıcılar tüketicilerin bu yalana kanmaları halinde yaklaşık 300 TL'lik yıllık sigorta bedelini alırken, vatandaşa ise bahsi geçen cep telefonun aksine taklit telefon gönderiyor. CHECK UP: Dolandırıcıların en son başvurduğu yöntem ise Sağlık Bakanlığı'nın ismi de kullanarak yapılan ücretsiz checkup oyunu oldu. Kredi kartı ödemelerini düzenli yapan banka müşterilerine sunulan özel bir hizmet olduğunu belirten dolandırıcılar, evrakları adrese teslim edeceklerini söyleyerek kişinin bilgilerini alıyor. Ücretsiz hizmetten yararlanmak isteyen vatandaşları bir hafta sonra tekrar arayan dolandırıcılar yanlışlık olduğunu belirterek, "İstediğiniz özel hastanede 300 lira karşılığında checkup imkânından yararlanabileceksiniz" diyor. Fark ücretlerinin arttığı günlerde indirim kazandığını düşünen vatandaşlar ücret ödedikten sonra ilgili kimseye ulaşamayarak kandırıldığını anlıyor. VATANDAŞI KANDIRDIĞI İDDİA EDİLEN 70 NUMARA! Vatandaşı kandırmaya yönelik yapılan aramaların çoğunluğu '0850'lili numaralar üzerinden yapılıyor. Arama yapılan numaralara geri dönüldüğünde ya numara kapatılmış oluyor ya da açılsa bile muhatap bulunamıyor.