143 Yıllık Rüya Gerçek Oluyor

    Şeref Gülmez   Bundan tam 143 yıl önce Sultan Abdulaziz döneminde gündeme gelen ve Ordu’dan Sivas’a dere yolu yapılması talimatının verildiği, bugün ki adayla Karadeniz-Akdeniz yolu, 2015 yılında tamamlanacak

143 Yıllık Rüya Gerçek Oluyor
    Şeref Gülmez   Bundan tam 143 yıl önce Sultan Abdulaziz döneminde gündeme gelen ve Ordu’dan Sivas’a dere yolu yapılması talimatının verildiği, bugün ki adayla Karadeniz-Akdeniz yolu, 2015 yılında tamamlanacak. Yolun bitimi ile Karadeniz-Akdeniz arası 20 saat süren yolculuk 5 saate inerken, Sivas Karadeniz’e sadece 2 saatte ulaşacak. Karadeniz-Akdeniz Projesi'ni (KAP) değerlendirme toplantısının 3'üncüsü Ordu'da gerçekleştirildi.  Güzergahın geçtiği 4 ilin sivil toplum örgütlerinin katılımıyla yapılan toplantıda konuşan Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Müsteşarı Habip Soluk, Sivas’ı denize ulaştıracak olan Karadeniz-Akdeniz yolunun 2015 yılında tamamlanacağını söyledi. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Müsteşarı Habip Soluk, salondaki katılımcılara Bakanlığının çalışmaları hakkında sunum yaptı. Ordu’da devam eden ve biten projeler hakkında bilgiler veren Soluk, Karadeniz-Akdeniz yolu ile ilgili olarak ise, “Yolun büyük bir kısmı 2014 yılında hizmete girmiş olacak. Ama zor bir coğrafya. Bu coğrafya adına kesin bir söz vermek bir bürokrat olarak biraz cesaret ister. Ama 2015 yılı içerisinde bu yol Karadeniz ile Akdeniz’i kucaklaştıracaktır” dedi. Sivas Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Osman Yıldırım da Ordu ve Sivas'ın göç veren iller olduğunun altını çizerek, "Projeyle kalkınmanın hedeflendiğini” açıkladı. Yol’un medeniyet olduğuna dikkat çeken Yıldırım, “Orduya liman istiyoruz. Orta Anadolu’da ürettiğimizi yurt dışına satabilelim. Sivas olarak 2023 vizyonumuzda yer alan 1 milyar dolan ihracat hedefimize ulaşmak istiyoruz. Bu rakama ulaşamazsak göçü durduramayız. Göç gittiği yerinde kaldığı yerinde dengesini bozuyor. Aradığını bulamayan insanlar göç ediyor. İşin ve aşın olması lazım Belli bir seviyeye ulaşmış insanlarında orda kalması lazım. Bu nedenle bu yolu çok önemsiyoruz. Yol tamamlandığında 2 saatte Ordu’da olacağız. Sizin limanınızı kullanacağız. Sizler ise hızlı trenimiz tamamlandığında Sivas’a gelerek 5 saatte İstanbul’da olacaksınız. Aldığımızdan çok veriyoruz. Yollarımız tamamlandığı zaman Sivas Cumhuriyet’in ilk yıllarında 8. sırada olduğu gibi yeniden ilk ona gireceğimize inanıyoruz. Birlikte olduğumuz sürece bu yolu bitiririz. Sivas’a denizi getirmiş oluruz." dedi.Ordu ve Sivas’ın göç veren iller olduğunun altını çizerek, “Sivas ve Ordu çok göç veren iki ilimiz. Sivas olarak maden ihracatımızda hedefe ulaşmak için bu yolumuz çok önemlidir. Biz Sivas olarak 2023 yılı hedefimize ulaşmak için bu yolun bir an önce yapılması ve ihracatımızda hedefe koşmamız gerekiyor. Bunun için Karadeniz-Akdeniz yolunun hizmete başlaması gerekiyor” dedi.     YOL BÖLGE ŞEHİRLERİNİ BİR ARAYA GETİRDİ     Ordu TSO Başkanı Servet Şahin, “Karadeniz’i Akdeniz’e bağlayacak Sultan Abdulaziz döneminde gündeme gelen yaklaşık 660 kilometrelik yolun Mesudiye-Ordu istikametindeki çalışmalar başlamış olup, özellikle Topçamar Mesudiye arasındaki 23 kilometrelik yol ile aranj çalışması beklenen 23 artı 14 kilometrelik yolda özellikle ihale konusunda sorunlar yaşandı. Bizde sorunu müsteşarımıza ilettik. Bugün görebildiğimiz kadarıyla Ordu-Mesudiye arasında ihale edilmemiş yol kalmadı” dedi. Ordu TSO Meclis Başkanı Ufuk Ünal ise, “Karadeniz-Akdeniz yolu bizi bir araya getirdi. Daha önce bizim Ordu olarak iki komşumuz vardı. Ama bu proje ile Sivas, Kayseri, Osmaniye, İskenderun komşumuz olacak ve bir yol bağımız olacak. Bizim tek istediğimiz yol deniz yolu, havayolu, karayolu fark etmez Ordu olarak en büyük ihtiyacımız yol. Bu proje ile Sivas ve Kayseri’ye yapılacak yatırımdan Ordu olarak bizde faydalanacağız. Onlarda bizden faydalanacak” diye konuştu.Kayseri hakkında katılımcılara bilgiler veren Kayseri Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Mahmut Hiçyılmaz da, “Kayseri tarihi olarak çok eskiye dayanan bir ticaret kentidir. Bunun da en büyük sebebi Asurlu tüccarların Kayseri’de konuşlanmasıdır. Kayseri sanayi ile Cumhuriyet döneminde başlamış, bu dönemde uçak sanayi kurulmuştur.1980 yılına kadar ağır ağır gelişen bir sanayi varken, bu dönemden sonra hızla gelişen bir ticaret merkezi haline gelmiş, dış ticaret hacmi hızla gelişmiştir. Kayseri gelişmişlik düzeyinde 13. sırada yer alır. Cari açığa olumsuz etkisi olmayan bir kenttir. Bugün Ordu’nun 40’dan fazla ile katkısı olacak Karadeniz-Akdeniz bölünmüş çevre yolunu sahiplenmesi çok normaldir. Yaklaşık 200 kilometresi yapılmış ve Karadeniz’i Orta Anadolu’ya bağlayacak çok önemli bir yol ve önemli bir proje. Odalar arasında işbirliği yapmak, ortak çalışma yapmak temel görevimizdir. Bu yol hepimiz için çok önemlidir. Dört ana hat belirlenmiş ve bu hatlar Karadeniz ile Akdeniz’i birbirine bağlayacak. Tabi ki bu projenin sadece Ordu’ya değil, Kayseri ve Sivas’a da büyük katkısı olacak güzel bir projedir. Bu yol nereden geçerse oraya büyük fayda bağlayacak ve illeri birbirine bağlayarak illerin gelişmesini hızlandıracaktır” şeklinde konuştu. Ordu Valisi Kenan Çiftçi, “Yol hakikaten bir medeniyettir. Olmaz ise olmazımızdır. Belki gecikti ama şuan başladı. En kısa sürede de yapılacaktır. 1870 yılında yaklaşık 143 yıl önce o dönemde talimat verilmiş ve Ordu’dan Sivas’a dere yolu çiziliyor. Bunun yapılmasına o dönemde talimat veriliyor. Sene 2013, inşallah sene 2014’de, yani 144 yıl sonra inşallah bu iki hat birbirine kavuşmuş olacaktır” şeklinde konuştu. Milletvekili Fatih Han Ünal ise, “Bu projelerin oluşmasında önemli emekleri olan değerli Bakanımız Binali Yıldırım’a ve bu yolun Ordu ayağında bir milletvekili olarak bizden önceki dönemde Enerji Bakanlığı yapmış Hilmi Güler beye saygılarımızı sunuyorum. Çünkü dere yolu olarak başlatmıştı. 20 kilometrede 13 tünel yer aldı. En zor yollardan bir tanesi Karadeniz geçişidir. Bir yerden bir yere gitmek için mutlaka yol kullanmak lazım. Tarih öncesine gittiğimiz de ne hikmetse doğu ve batı ekseninde hep yollar yapılmış. Sıradağların genellikle bu kıyı bantlarına paralel olduğunu görüyoruz. Doğu-batı ekseninde yol yapmak kolaydır. Ama kuzey-güney ekseninde yol yapmak zordur. Tünel geçeceksiniz, viyadük yapacaksınız, birçok zorluk yaşayacaksınız ve kuzey-güneyi birbirine bağlayabilelim. O zorlukların en önemli aşamalarından bir tanesi Ordu’da, Ordu’nun da malum bu sıradağları Karadeniz kıyısı ile arada bir bağlantı zorluğu oluşturmuştur ama bu projeler ile bunlar aşılıyor. Biz Karadeniz-Akdeniz yoluna bir misyon yükleyelim. Biz genelde Samsun ve Giresun ile komşuluk yaptık. Şimdi bu yollar bizi iç bölgeler ile kucaklaştıracak. Onları da Karadeniz ile kucaklaştıracak” ifadelerini kullandı. Programın son bölümünde Müsteşar Soluk, katılımcılardan gelen soruları cevaplandırırken, plaket ve hediye takdimleriyle program sona erdi.
Güncelleme Tarihi: 25 Şubat 2014, 08:13
YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER