Avrupa Birliği (AB) ülkeleri, Çin üretimi elektrikli araçlara yüzde 45’e varan oranda gümrük vergisi uygulanmasını kabul etti. Avrupa Komisyonu tarafından yapılan basın açıklamasında, “Bugün Avrupa Komisyonunun Çin’den ithal edilen elektrikli araçlara ilave gümrük vergisi uygulanması yönündeki teklifi, AB üyesi ülkelerden gerekli desteği aldı” denildi. Açıklamada, ilave gümrük vergisi kararının kabul edilmesine rağmen, Çin ile AB arasında “alternatif bir çözüm” arayışının devam edeceği vurgulandı.
Oylama, AB'yi bölen tartışmalı bir süreçle sonuçlandı. 10 ülke lehte oy kullanırken, 5 ülke aleyhte, 12 üye ülke ise çekimser kaldı. Avrupa Birliği’nin en büyük nüfusuna sahip ülkesi Almanya, ilave gümrük vergisine karşı çıkanlar arasında yer alırken; Fransa, İtalya ve Polonya bu kararı destekledi. Volvo'nun mülkiyetinin Çinli bir firmaya ait olduğu İsveç ise çekimser oy kullandı. Çin ile yakın ilişkileri bulunan Macaristan’ın Dışişleri Bakanı Peter Szijjarto, ülkesinin teklifi reddedeceğini daha önce açıklamıştı.
Alınan karar doğrultusunda, Avrupa Komisyonu'nun Çin üretimi araçlara ilave vergiler uygulamaya geçmesi ve bu uygulamanın 5 yıl sürmesi bekleniyor. Oylama, BYD, Geely ve SAIC gibi Çinli otomobil üreticilerine, AB’nin standart yüzde 10’luk otomobil vergisine ek olarak yüzde 35,3 oranında gümrük vergisi uygulanabileceği anlamına geliyor.
AB, ilk olarak bu kararın temelini, Çin’in kendi elektrikli araç sanayisine adil olmayan teşvikler sunması ve bunun Avrupa’daki elektrikli araç üreticilerine ekonomik zarar tehdidi oluşturması olarak açıklamıştı. Çin yönetimi ise bu iddiaları reddederek, AB’nin Çin menşeli elektrikli araçlara ilave vergi uygulaması durumunda Avrupa üretimi süt ürünleri, alkollü içkiler ve araçlara karşılık verme tehdidinde bulunmuştu.
Daha önce 25 Eylül’de yapılması planlanan oylama, Çinli ve Avrupalı yetkililerin bir çözüm üzerinde müzakereler gerçekleştirebilmeleri için ertelenmişti.