MEHMET TIRPAN

Pandemi sonrası ciddi derecede artan inşaat maliyetleri İl Özel İdaresi’nde gündeme geldi. İl Özel İdaresinin bütçesinden kırsal alt yapıya ayrılan bütçe yetersiz gelince İller Bankasından da hibe alınacak. Ayrıca KÖYDES’ten gelen paranın bir kısmıda kırsaldaki alt yapı ve üst yapı işlerinde kullanılacak. Yine bu işler için de 100 milyon borçlanılacak.

Kırmataş, altyapı ve üst yapı maliyetlerinin ciddi derecede arttığı konusunda açıklamalarda bulunan Yol ve Ulaşım Hizmetleri Müdürü Burak Caner, “2021 yılında asfalt plentine almış oldukları bitüm’ün maliyeti 4 bin 700 TL idi. 2022 yılında bitüm’in tonu 9 bin TL oldu. 2022 yılında yine asfaltta kullanılan astar geçen yıl 7 bin 400 TL idi. Bu yıl 19 bin TL’ye dayandı. Dünyadaki Birent petrolün varil fiyatına göre de fiyatlar günde bir kaç kez değişiyor. Rotmiks fiyatı yine ciddi derecede arttı. Geçen yıl kırmataşta kullanılan dökme çimentonun tonu 370 TL iken fiyatı bin 369’lere dayandı. Hal böyle olunca parke taşının metre kare fiyatı da 65 TL’ye çıktı.” dedi.

Alt yapı ve üst yapı malzelerini ihaleye çıkarak aldıklarını ve en düşük fiyatı veren şirketin ihaleyi kazandığını ve malzeme temini yapmaya başladığını hatırlatan Caner, “Kilitparke taşı içn çimentoyu Elazığ’dan alıyoruz. 394 km’den şuan Sivas’a çimento geliyor kilit parke tesisine. 1 ton çimentonun fiyatı Bin 369 TL KDV dahil. Votorantim Çimento’nun 19 km’den verdiği fiyat daha Elazığ’a göre daha pahalı idi. Biz çimentoyu ihale ile alıyoruz. Şuanda belirlenen fiyat üzerinden yıl boyunca ödeme yapacağız. Çimentonun fiyatı artsada artmasa da biz fark vermeyeceğiz.” İfadelerini kullandı.

BSK YOL YAPIMI ÇOK YÜKSEK OLMASI SEBEBİ İLE SATİ KAPLAMA TERCİH EDİLİYOR

Maliyetlerin artmasından dolayı yollardaki asfalt, bakım ve onarım maliyetlerinin de ciddi derecee arttığını vurgulayan Caner, “ Köy yollarının ve asfalt ağımızın standartlarının yükseltilmesi çok önemli. Fakat yapılmış olan eski asfaltların da yapımını yapmak zorundayız. Bu yıl kış çok ağır geçti. Yolların karı ağır iş makineleri ile sürekli temizlendi. Asfaltta tüzeysel yıpranmalar çok fazla oldu. Greyderler ve dozerler mecburen yolları yıprattı. Rakımı yüksek olan ilçelerin yollarında aşırı derecede bozulmalar var. Yollara ne yapılması gerekirse onu yapmaya çalışıyoruz. Yollara sati kaplama yapılmasını aslında uygun bulmuyoruz Sivas coğrafyasına çok uygun değil ama maalesef ekonomik olarak ucuz olduğu için mecburen kullanıyoruz. Beton Asfalt Sıcak Karışımı (BSK) yaptığımız yollarda en az 4 sene bakım yapmıyoruz. Ama BSK yol yapımınında maliyeti çok yüksek. Bu sebeple yol çalışmalarına her anlamda ağırlık verilmesini istiyoruz.” şeklinde konuştu.

“AĞIR TONAJLI ARAÇLAR YOLLARI MAHVEDİYOR”

Yollarda yaşanan bozulmalar nedeniyle söz alan Zara Milliyetçi Hareket Partisi İl Genel Meclisi Üyesi Hakan Eser, “Coğrafya olarak zor bir bölgedeyiz. Özellikle geçirdiğimiz kış şartlarından dolayı köy yollarında oluşan hasarlardan dolayı yama noktasında ciddi talepler var. Ağırlıklı olarak bizim sıkıntımız bölgemizde son yılarda açılan maden işletmeleri ve ağır tonajlı araçların yolları bozması. Bu şirketlerin kamyonlarla taşıdığı tonajlar çok fazla. Karayollarının belirlediği tonajlarda taşıma yapılması için kontroller yapılmalı. İlçemizdeki bir maden şirkeri köy yollumuzu şuan kullanılmaz hale getirdi. Biz bu konuda herhangi bir önlemde alamıyoruz. Sadece firma sahipleri ile görüşüyoruz değişen bir şey olmuyor. Bu konunun takibinin yapılması gerekli. Bu konuda İl Özel İdaresi olarak ne yapabiliriz.” dedi.

“MADEN ŞİRKETLERİNİN AĞIR YÜK TAŞIDIĞINI TESPİT EDİYORUZ ANCAK YAPTIRIM GÜCÜMÜZ YOK”

İl Özel İdaresi Yol ve Ulaşım Hizmetleri Müdürü Burak Caner ise Eserin sorusuna şu şekilde cevap verdi, “Maden ve taş ocaklarının ruhsatını İl Özel İdaresi olarak biz veriyoruz. Biz maden şirketlerinin ağır yük taşıdıklarını tespit ettiğimizde ivedi olarak İlçe Jandarmasına yazı yazıyoruz. Jandarma’ya usulsüz taşıma tespit ettiğimizi belirterek yük kontrolünün yapılmasını istiyoruz. Biz tespit ediyoruz ama İl Özel İdaresi’nin ceza yazma gibi bi şansı yok. Bu sebeple kolluk kuvvetlerinden destek istiyoruz. Geçen yıl Sivas Merkezdeki Armutlu köy yolunda ağır taşıma yapıldığını Jandarmaya bildirdik. Jandarma da yaptığı denetimde Karayolunun taşıma yönetmeliğine göre yüksek tonajda taşıma yaptığını tespit etti. Firmaya ceza yazıldı. Firma Jandarmayı mahkemeye verdi ve mahkemeyi kazandı. Jandarma daha sonra bize yazı yazarak yapılan ağırlık ve boyut kontrollerinin sonucunda Jandarma Trafik Timlerinin denetiminin ardından uygulanan trafik cezası tutanaklarının yerel mahkemeler tarafından iptal edildiğini bildirdi. Mahkeme avukatlık ve diğer masrafları da bu sefer Jandarmaya ödedi. Bu denetimi sadece Ulaştırma Bakanlığı kantarlar aracılığı ile yapabiliyor. Ancak maden firmalarının çalıştığı bölgelerde kantar yok. Hal böyle olunca da yollar bozuluyor idare olarak biz sıkıntıya giriyoruz.”

SADIK GÜLLER ASFALT VE YAMA MALİYETLERİNİN AZALTILMASI İÇİN KARAYOLLARININ İLÇELERDEKİ ASFALT PLENTLERİNİN KULLANILMASINI ÖNERDİ

Divriği İl Genel Meclis Üyesi Sadık Güller ise İl Özel İdaresi’nin 1 tane asfalt plentinin olduğunu bu tesisten Sivas’ın bir ucuna asfalt veya yama malzemesi taşındığını, maliyetlerin ciddi derecede arttıı günümüzde belirlenen bedel karşısında Karayollarının asfalt plentlerinin kullanılmasının ekonomik anlamda ciddi kar getireceğini söyledi.

Kangal, Divriği, Zara ve bir çok ilçede Karayollarının asfalt plent istasyonun olduğunu hatırlatan Güller, “Kent Merkezindeki asfalt plentinden kamyonlara yüklenen asfaltı 250 km uzaklığa taşıyoruz. Bu durum hem asfaltın soğumasına hemde ciddi maliyet artışlarına neden oluyor. Bu sepeple Karayollarının asfalt plantlerini kullanarak hem asfalt malzemesinin kalitesini artırabiliriz hemde ekonomik olarak daha az maliyetle asfalt yollar yapabiliriz. Yakın ilçelerdeki karayolları asfalt plentini kullanarak aynı zamanda köy ve ilçe yollarında yama çalışmaları da yapabiliriz. İl Özel İdaresi ve ilçelerdeki Karayolları Şubeleri ile sözleşme yapılsa hem idaremiz çok karlı çıkar hemde kırsala daha kaliteli ve hızlı hizmet vermiş oluruz. Bu konuda girişimde bulunulmalı. Bu konuyu bir kaç defa gündeme getirdik ama biz hala Sivas’tan 300 km uzaklığa asfalt taşıyoruz.” şeklinde konuştu.

KÖYLERDEN SÜREKLİ YOL KONUSUNDA TALEP GELİYOR

Gürün Miiliyetçi Hareket Partisi İl Genel Meclisi Bekir Tanyıldız da ise, köylerden ve ilçelerden en çok yol yapımı veya onarımı noktasında talep geldiğini bu taleplerin bir şekilde karşılanması gerektiğine vurgu yaptı.

Yol taleplerinin sadece meclis üyelerine değil vekil ve bakanlara da yapıldığını hatırlatan Tanyıldız, “Öncelikli olarak ağır tonajlı araçların asfaltı bozmasının önüne geçmenin yollarını aramalıyız. Daha sonra maliyetleri azaltma yoluna giderek biran önce yol sorununu çözmeliyiz. Yolların bozulmasının önüne geçmezsek bu sene 3-4 trilyona yaptığımız yolları önümüzdeki yıllarda 10-20 trilyona yapamayacağız. Bu sebeple tüm gücümüzü ve dikkatimizi yollara ayırmamız lazım. Sivas coğrafyasında en çok eleştirilen tek şey yol. Yolların yapılması ile birikte aynı zamanda idarenin de üzerindeki ağırlık kalkacak.” ifadelerine yer verdi.