CHP Genel Başkan Yardımcısı Karasu, iktidarın yandaş şirketleri nasıl “ihya ettiğini” çarpıcı bir örnekle ortaya koydu. Karasu, Mersin’deki Çeşmeli otoyolunda yapılan sözleşme değişikliklerinin, kamunun kaynaklarının nasıl israf edildiğini gözler önüne serdi.
Çeşmeli Otoyolu’ndaki Sözleşme Değişikliği İle 600 Milyon Euro'luk Kamu Zararına Yol Açıldı
2021 yılında ihalesi yapılan ancak bir metre ilerleme kaydedilemeyen Mersin’deki Çeşmeli-Taşucu otoyolu, CHP Genel Başkan Yardımcısı Karasu’nun gündeminde. Karasu, otoyolun Çeşmeli-Kızkalesi kesimi için yapılan sözleşme değişikliği ile günlük garanti araç sayısının 45 binden 90 bine, geçiş ücretinin ise 0.05 centten 0.06 cente çıkarıldığını açıkladı. Bu değişiklikle birlikte kamu zararı 600 milyon Euro arttı. Karasu, “Bir imza ile 600 milyon Euro’yu şirketin kasasına koydular” dedi.
Mersin’de Çile Yolu Haline Gelen D-400 Karayolu
Mersin’deki D-400 karayolu, nüfusun artmasıyla birlikte özellikle yaz aylarında büyük bir trafik çilesine dönüştü. Normalde 1 saatte gidilebilecek mesafe, yazın 4 saate kadar çıkıyor. Vatandaşlar arasında “çile yolu” olarak adlandırılan bu yolun yerine Çeşmeli-Taşucu arasına otoyol yapılması projelendirildi. Ancak, 2021’de yapılan ihale ve sonrasında yaşanan gelişmeler, kamuoyunda büyük tartışmalara neden oldu.
İhalede Tek Firma Girdi, Çalışmalar Henüz Başlamadı
Karasu, ihaleye tek başına giren Kolin İnşaat'ın söz konusu projeyi aldığını belirterek, o tarihten bu yana bir avuç asfalt bile dökülmediğini söyledi. Sözleşme değişikliği ile birlikte garanti araç sayısının 45 binden 90 bine çıkartıldığını ve geçiş ücretinin de artırıldığını vurgulayan Karasu, bu değişikliklerin ihale şartlarını değiştirerek rekabeti engellediğini ifade etti.
CHP’li Karasu’dan Bakanlık İçin Soru Önergesi
CHP’li Karasu, konuyu TBMM gündemine taşıyarak Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’na bir soru önergesi sundu. Karasu, önergesinde şu soruları yöneltti:
- İhaleyi kazanan şirketin daha önce Hazine garantili olan bu projeden çekilmek istediği ve fesih başvurusu yaptığı iddiası doğru mudur?
- İlgili firma ile yapılan sözleşmenin imzalandığı tarihten itibaren maliyet artışı ne kadar olmuştur?
- Artırılan garantiler, Hazine güvencesine haiz olacak mıdır? Bu şekilde kamu zararı söz konusu mudur?
- Son 5 yıl içinde YİD projelerine yönelik yapılan sözleşme değişiklikleri var mıdır ve bunlar hangi firmalarla yapılmıştır?